Full version: Sälja växter.
Limeblossom
Hej!
Ni som säljer och byter växter, hur gör ni när ni skickar dom? Vad funkar bäst, vill ju inte skicka växter som blir kvaddade eller torkar i posten.
pejori
jag packar mina i kartonger och vellpapp, som jag viker till rätt storlek wub.gif wub.gif
orotade skott sätter jag blött papper om nertill och tejpar en plastpåse om klutten wub.gif wub.gif
den klarar flera dagar så wub.gif
Betty
Tomma affichrullar, hushållspappersrullar och toarullar funkar åxå bra.
lyckero
Hård kartong utanpå och sedan en uppblåst, knuten plastpåse. Lite fuktigt hushållspapper kring rötterna brukar fungera bra.
mvh Lyckero
ejjan
Brukar inte skicka så ofta, däremot får jag desto mer (eller köper rättare sagt). De som mår bäst brukar vara paketerade ungefär som föregående talare beskrivit;

Lägg sticklingen i en påse (blött papper eller lite fuktig jord om det behövs), låt lite luft vara kvar i påsen, eller lägg papper runt, utanpå påsen. Sedan i en hård kartong. Toapappersrullar är perfekt eller typ botten på fiskpinnskartonger. Sedan klär man in det hela med presentpapper med insidan utåt. Bli det riktigt kallt funkar det bra med lite bubbelplast. Tejpa helst inte på sånt med rötter (man drar bort hälften av sticklingen för att få av den sen).

Lycka till med affärerna smile.gif
Jeanette/västra götaland
Ett tips till är delade mjölkkartonger som tejpas ihop. Stabilt och billigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon