Pernillus
Jag har olika sorter av pelargoner i köksfönstret ( häng, engelsk och andra) som har blivit långa och rangliga och allmänt risiga under sommaren. Är det dags för nedklippning och vinterförvaring nu? Hur gör man, jag är totalt novis men eftersom dom var rätt dyra i inköp vill jag spara dom år från år. Dom var jättefina under en period nu i sommar men har som sagt nu blivit som långbenta tonåringar...jag har inte toppat dom sedan dom kom i blom.

Hoppas nån kan hjälpa mig!!

Ps: jag har drivit dom från det dom var sticklingar.
Sollan
Pröva att ta sticklingar och rota dem nu då har du kvar bebisar om moderplantan dör. Du kan klippa ner lite försiktigt och se till att det finns blad kvar.
Har du möjlighet att förvara pellisarna svalt?
Susanne i Skåne
Jag har bara testat med rosenpelargon, men den sätter jag ner i källaren och glömmer bort. Sen i mars (ungefär) kommer jag ihåg dem igen, plockar upp dem, planterar om dem och klipper ner till bara några cm. Sen vattnar jag dem och pratar lite med dem och när sommaren kommer så är de stora och fina.
Sådana övervintrare gillar jag, lite arbete under vinter och vår, och stor njutning på sommaren.
Hälsningar Susanne
Pernillus
Menar du att du inte alls klippt den innan du "glömde bort" den??
Sollan
Man behöver inte klippa ner på hösten, det kan man göra om de är väldigt stora eller som sagt vill ha sticklingar.
Svalt, gärna med tillskottsljus som lysrör och en skvätt vatten någon gång blir utmärkt bra.
Susanne i Skåne
Nej ingen nerklippning på hösten, utan bara glömska. Sen är jag så pass glömsk att jag inte ger dem något vatten alls...... Men de har klarat sig i alla fall, och med jämna mellanrum tar jag en stickling som jag sköter om första vintern (som en "vanlig krukväxt" alltså) och sen får den samma behandling som de andra under de kommande vintrarna. Förmodligen mest tur, men det har funkat i alla fall.

Hälsningar
Susanne
Anki på Öland
Om dina Engelska pelargoner behöver klippas skall du göra det på hösten. Annars klipper du bort blomanlagen om du klipper på våren. Dom behöveer dessutom en köldperiod på tidiga våren om du inte förvarar dom kallt under vintern.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon