Christoffer
Vad jag har sett så finns det två olika hagtornsträd här, men de ena
har något större bär och bladen är inte lika kantade, medan de andra
har något mindre bär och ser mer "urklippta" ut (hur man nu förklarar det)

Vad är det för arter, och kan man använda bladen/bären av dessa båda
som örtmedicin?
Fenja
a) Trubbhagtorn, Cratnegus monogyna
b) Rundhagtorn, Cratnegus laevigata

ROSVÄXTER
Rosaceae

Hagtornens vackra, vita blommor utsänder en kraftig, obehaglig doft som lockar till sig flugor och skalbaggar, vilka ombesörjer pollineringen. Hagtornen är vanligen en ett par meter hög buske, men ibland kan den utveckla sig till ett litet, upp till ungefär åtta meter högt träd. Den rödaktiga, mycket hårda veden användes förr framför allt till svarveriarbeten som verktygsdelar, slagor och promenadkäppar men även till stupstockar. Hagtornen kan uppnå en förbluffande hög ålder, fem- eller sexhundra år.
De båda arterna trubbhagtorn, Cratnegus monogyna, och rundhagtorn, Cratuegus laevigata, växer ofta tillsammans och har samma medicinska egenskaper. De är lätta att skilja åt med ledning av antalet stift, antalet kärnor i frukterna och bladformen. De röda skenfrukterna användes förr som svinfoder, och i nödtider åts de även av människor. Fynd vid utgrävningar visar att detta bruk var känt redan i förhistorisk tid. I folkmedicinen används hagtorn flitigt än i dag som cirkulationsfrämjande medel.

Förekomst: Tämligen allmän i lundar och backar i södra Sverige, särskilt på Öland och Gotland.

Kännetecken: a) 2-4 m hög buske eller mindre träd med stamtornar. Blad något fintandade med ofta 2-3 flikar på var sida, djupt inskurna mot basen och spetsiga. Blommor vita eller svagt rosa (maj-juni); 1-2 stift Ståndare först skära, senare purpurröda. Frukter runda, Ijust brunröda med en sten (kärna). Smak sötaktig. Doft under blomningen stark och frän. b) skiljer sig från a) genom att bladen är grovsågade och grunt flikiga och att stiften och kärnorna är 2-3 till antalet.

Använda växtdelar: Främst blad och blommor, även frukt.

Innehållsämnen: Flavonoiderna hyperosid, quercitin vitexin, vitexinrhamnosid. Triterpenerna ursolsyra, crataegolsyra, oleanolsyra. Dimera och oligomera dehydrokatekiner.

Medicinsk verkan: Kärlvidgande, speciellt på hjärtats koronarkärl. Ökar hjärtats kontraktionskraft rytmreglerande.

Användning: Vid lättare insufficiensbesvär hos åldrande hjärta, främst anginosa besvär; hos hjärta med nedsatt funktion efter infektioner. Vid rytmrubbningar.

Saxat på nätet...

Mvh
Fenja
Fru fet
Den antroposofiska läkemedelsfirman Weleda säljer havtornsjuice som stärkande vitamindryck (eftersom den innehåller c-vitamin, flavonoider och retinol). De refererar också en studie där man visat på cancerhämmande egenskaper - fan trot - men du kan ju läsa på weleda.se om du är intresserad! Själv har jag en tub handkräm med havtorn men den luktar riktigt, riktigt illa så jag använder den helst inte... ohmy.gif ohmy.gif
Christoffer
Jag vet inte om du förväxlar havtorn och hagtorn, som är två olika saker, eller om du ville tillföra med annan information, men jag ska kolla in sidan ändå, som verkar intressant. smile.gif

Havtorn går förresten att köpa i burk på Ica fokus.
Fru fet
Nä - det var allt haVtorn! laugh.gif
Christoffer
Allright, för haVtorn har jag inte ätit, bara haGtorn, och de tycker tycker
jag smakar gott.
Hur smakar haVtornsjuice?
Fru fet
Det smakar lite grann som unken mandarin..tycker jag då (vi fick provsmaka på ett studiebesök vid Weleda i Järna och flera av mina vänner tyckte det var gott).

Förresten (OT), du som sysslar mycket med växtmedicin, vet du något om Aloe Vera för invärtes bruk? Jag får inte sällan frågan i jobbet, jag är apotekare, men har aldrig något bra svar. Enl min litteratur används det mot förstoppning..och det är ju inte den effekten man eftersträvar i det här fallet... tongue.gif
Christoffer
Intressant att du är apotekare. Det tycker jag är ett intressant yrke.
Hur skiljer sig arbetsuppgifterna mellan en apotekare och en farmaceut?

Aloe kan man ta invärtes. Rätt bra enligt mig, men smakar fyfanskap.
Men undvik skalet, då det är extremt, extremt, extermt beskt, ännu beskare än innehållet. Dessutom innehåller det ett ämne som är väldigt
laxerande och har vissa smärtstillande egenskaper.
Väldigt bra för att få fart på tarmarna och det känns som att det renar
organismen. Däremot känner jag en grabb som fick väldigt ont i njurarna
av aloe, men det var något aloepreparat från hälsokosten, så jag vet
inte hur det skiljer sig från färsk aloe.
Christoffer
Oj, frågan var nog inte riktad till mig (vem är OT???), men jag svarade
på den i alla fall! smile.gif
Fru fet
Jorå, den var till dig (OT=off topic, i detta fall hav(g)torn alltså laugh.gif ).
Farmaceut är ett samlingsnamn för apotekare (magisterexamen i farmaci, främst kemi) och receptarie (numera kandidatexamen, mer praktiskt inriktad på apoteksarbete). Det är ett kul jobb, framförallt att träffa människor från alla livets stigar. Dåligt betalt dock (som alla jobb i statens tjänst..)
Fenja
I Asien så använder man aloeblad som en grönsak, ofta wokad. Men vi i europa lär ha en annan tarmflora som gör att vi har svårt att klara av att äta den så. Vi klarar gelét, men inte själva bladet, som framför allt har en kraftigt laxerande verkan.
Mvh
Fenja
Christoffer
Jag hade alltid för mig att apotekare var ungefär som farmaceut, förutom att apotekare är mera över farmaceuter och har hand om ekonomin, samordning och så, om de nu jobbar på apotek. Och så har de bättre betalt än farmaceuter då. Men jovisst, det betalas säkert inte ut det man förtjänar.

Jobbar du på apotek, eller i lab då?
noora
På hälsomässan i våras var det nån som delade ut yoghurt med aloe vera. Det smakade lite skumt, men inte direkt illa. Det sades att aloe veran gjorde den ännu bättre för magen.
Gurkan
Cristoffer : Havtornsbär smakar som en blandning av citrus (nån sa mandarin) och persika, mycket aromatiskt och doften är fantastiskt god och stark ... typ. Det är alltid svårt att beskriva smaker och dofter.

Ett blommande havtornbuskage kan man känna doften av på flera 100 meters håll.

Rekomenderas !

Men ... det är ytterst smärtsamt att plocka dem då buskarna har extremt långa och vassa taggar. Bären sitter direkt på kvistarna och saknar i princip skaft vilket gör dem svårplockade.

Jag har använt dem som "krydda" i t.ex. äppelvin och så lite som 500g till 10 liter äppelmust ger en stark och omisskänlig arom.
Christoffer
När sätter havtorn frukt då?
Jag såg ett havtornsträd, men troligen var det för sent.
Gurkan
Fyller på med lite info här i HAGTORNS-tråden som handlar om allt annat än hagtorn.

Var ute och kollade i parken idag och det fanns gott om havtornsbär men dom börjar nog bli övermogna (vid kusten, Zon1). Vet inte var du bor men gå ut och kolla. Det buskaget jag hittade idag var inte så taggit som jag minns tidigare buskar och bären satt på ett minimalt skaft snarare än direkt på kvistarna. Fortfarande väldigt svåra att plocka dock.

Bären smakar som jag beskrev men dom är även lite beska och ger en sträv känsla i munnen som jag visst inte fick med i det jag skrev tidigare.
Christoffer
Idag provade jag HaVtorn, inköpt på Ica focus. Man märker att de innehåller väldigt mycket askorbinsyra, för de smakar i stort sett som att äta askorbinsyran ren. Det räcker med några få, sedan blir det för surt.
Gurkan
Små C-vitamintabletter m.a.o. !!!

Vad tyckte du om smaken då ? Smaskens tycker jag, speciellt ihop med äpple som sagt.
Christoffer
Havtornen har en alldeles speciell, väldigt god bismak som jag verkligen gillar. Med äpple säger du, ja det kan nog vara en utmärkt kombination. Synd att bären är så dyra, men smakar det, så kostar det.
Gurkan
Plocka själv, latmask. tongue.gif
Christoffer
Jag vet inte vart träden finns här, dessutom har jag läst i en tresidorsartikel i tidningen att det tar ungefär en timme att plocka en liten mängd, eftersom de tydligen ska sitta så konstigt på grenen.
Gurkan
Det var ju det jag sa : LATMASK !!! biggrin.gif biggrin.gif
Christoffer
Kan du plocka 1 kg åt mig månntro? rolleyes.gif
Gurkan
Huuu ... 1 kg motsvarar en halv dags piggsvinsbrottning i taggbusksnåren ... nä, det är kanske lika bra att du köper dem.

Var har du hittat bär att köpa ? Och vad kostar de ?
Christoffer
på Ica focus här i Göteborg. 2 dl för 49:-
Inte superbilligt, men ibland får man unna sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon