Full version: Paprika
AnkiHbg
Hej
Jag har sått paprikafrön från påsar jag köpt, nu har det gått 4 veckor och inget syns till i någon av dom 6 små lådorna i miniväxthuset, kan man inte köpa färdiga plantor???

Sen undrar jag om mina slanggurkeplantor, dom har kommit upp och är omplanterade i lite större krukor i fönsterkarmen (c:a 15 cm höga nu), ska man göra något med dom nu eller bara låta dom växa upp???
Likadant med cocktailtomatplantorna???

Novisen Anki wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vissa paprikasorter kan ta god tid på sig så låt lådorna vara några veckor till. Ute i handeln brukar man kunna hitta paprikaplantor längre fram i vår så det går nog att köpa några plantor ifall inget skulle gro.

Slanggurkan är lite tidigt sådd, men det kan nog gå ändå. Plantera om dem allteftersom de växer i större kruka och bind upp växten vid pinnar.

Tomaterna kan du också plantera om i gradvis större kruka, plantera gärna ned dem djupt i krukan, tomaterna sätter rötter på stammen. Annars behöver du inte göra så mycket. Är det cocktailtomater som ska tjuvas så tar du bort tjuvar ifall det skulle dyka upp några. Ofta dyker inte tjuvarna upp förren plantorna är 40-50cm höga.
Eva St
Åsa måste haka på och fråga om man kan plantera även gurkan något djupare vid omplantering. Sätter de också rötter utmed stammen om de kommer ner djupare precis som tomater eller är det bara risk att stammen ruttnar då. Vore bra om de gick att sätta lite djupare eftersom en del blivit lite rangliga men har ändå lugnat ner sig sedan de kom ner i förrådet som håller 15 grader och extraljus.
Eva St
nina L
jag passarockså på att fråga vilka alla växter sätter rötter längsmed stammen? kan man se det på något sett? blink.gif
Ingrid på Västkusten
Potatis & tomat gör det ....... Solanumsläktingar. Däremot tror jag itne gurka gör det - inte squash helelr fast tillväxtpunkterna längs med grenarna gör det ju.

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon