mulle
I Finland har man idag hittat en mås som man misstänker att eventuellt har fågelinfluensan.
Jag såg också att man i Sverige funderar på en lag som tvingar kommerciella hönsuppfödare att hålla djuren inomhus i vinter.
Jag börjar bli lite fundersam över de egna hönsen - borde man kanske göra sig av med dem? Det verkar ju bara vara en tidsfråga innan vi har sjukdomen här.
Vad tycker ni?
Mulle
Reserv
Det här har jag bara väntat på. sleep.gif Folk hetsar upp sig för att åka till asiatiska länder och är rädda att drabbas av fågelinfluensan, jag har sagt hela tiden att alla flyttfåglr som flyger dit då, gissa hur mycket större risk dom löper att drabbas. Nu är vi då där och jag tycker synd om alla höns som nu eventuellt måste hållas inne, men huvudsaken är juh att dom har rätt gott om plats. Men sen är det juh frågan om hur länge det ska va´såhär då, det lär juh inte ske i brådrasket att man utrotat fågelinfluensan. sad.gif Näe, tragiskt det är va´det är. huh.gif
kerstin z5-6
jag bedömer risken för pandemi som ganska stor -dvs hela klotet infekteras succesivt -ung som fallet var vid den sk <spanska sjukan
Att hålla höns inne kan var bra men att ta bort sina husdjur tycker jag är onödigt
Om smittan kommer kan den lika gärna överföras av en gråsparv
mulle
Hmmm huh.gif
Mulle
stina
Skrämmande.....
Reserv
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-08-2005, 20:07)
Om smittan kommer kan den lika gärna överföras av en gråsparv

Det var juh det jag menade, att våra flyttfåglar riskerar att bli smittade där nere och drar hem skiten sen. Konstigt ändå tycker jag att fågelinfluensan funnits såpass länge och det inte förrns nu eventuellt man hitat en smittad......mås! är väl ingen flyttfågel då, men då måste den juh ha smittats av nån annan blink.gif
kerstin z5-6
I mitt svar måste man tänka på att dödlighets procenten för sk vanlig influensa typ hongkong mfl också är relativt hög - det är otäckt , men kanske inte riktigt så otrevligt som tidigarna beskriver det ..
mulle
Om det är nu är fågelinfluensan, de bara misstänker det än så länge så det ska bli intressant att se vad proven ger för resultat.
Visst flyttar en del av måsarna, långt till och med. Andra har valt att bli urbana.
Och eftersom fågelinfluensan har konstaterats i Ryssland behöver man inte flyga speciellt långt...
Mulle
*Felix matte*
Det som oroar mig är att myndigheterna i Sverige inte tycker att man behöver börja bunkra vaccin mot fågelinfluensan... så har jag iaf uppfattat det. Nuvarande lager räcker till ca 10% av befolkningen.

Som varandes en av dem med dåligt immunförsvar oroar det mig att det kanske är slut på vaccinet när/om en epidemi bryter ut. sad.gif
zaaritha
Tycker att det är oansvarigt av Sveriges regering att inte vidta åtgärder!
Är de lika korkade som vanligt o tror att här "händer ingrt"??
Idiotiskt!!
mulle
Idag har jag efter långt och moget övervägande skänkt bort mina höns till en hönsgård som är helt inhägnad, det är inte min.
Kanske i onödan - det får tiden utvisa. Men hellre det än att ångra sig bittert en dag.
Jag bor mitt i flyttfågelstråket där fåglarna landar före och efter flygturen över Östersjön. Det är trots allt en riskzon.

Några av just dom här hönsen har jag haft sen 2001 så det kändes inte så där jättekul att bli av med sina kacklande kompisar. Och efter totalt nio år av hönsskötsel kommer det att vara konstigt att vakna i morgon och inte ta den sedvanliga turen förbi kottisarna.

Mulle
pejori
*Felix matte*
Ser att jag i augusti var tämligen ovetande om vad det eg handlade om sleep.gif

Kram till dig mulle wub.gif
mulle
Tack, ni är rara! wub.gif

Jag funderade idag på min pappa som blev jättegammal, 96 år, och som var så lycklig över att han fick uppleva glasnosten och att Berlinmuren föll.
Alla problem skulle lösa sig efter det, trodde han.
Lyckligtvis blev han senil innan allt annat började välla fram - terrorism, miljöproblem, aids och alla nya mystiska sjukdomar.

Vi är nog lite för stöddiga, vi människor, för den skira tråd som allt hänger på!

Mulle

PS. Förlåt ämnesutvikelsen i den här avdelningen!
*Felix matte*
Berlinmurens fall ramade jag in... tror det var Expressens förstasida smile.gif
nu finns den tavlan inte längre kvar sad.gif

"Vi är nog lite för stöddiga, vi människor, för den skira tråd som allt hänger på!"

... håller med.
Saiai

Den här måsen såg jag vid Steinerseminariet i Järna för några veckor sen.... den flyttade sig inte trots att jag gick väldigt nära, den låg bara och tittade på mig........var den lat, tam eller hade den
FÅGELINFLUENSAN....? blink.gif
Pirum
Sverige avvecklade tydligen sin vaccinfabrik för några år sedan. Behövdes inte längre. Känns som att vi hade mycket bättre "självförsörjning" på Kalla Krigets tid. Det sade ju nån gammal ÖB eller liknande apropå Tsunami-katastrofen, hade den hänt på 80-talet hade vi kunnat skicka flygplan nästa dag.

Får hoppas vi hinner få ordning på den nya vaccinfabrik som planeras. Tar väl 3-4 år att få igång tydligen, om beslut tas snarast.

Viruset kommer förmodligen, om/när det muterar till mänskligt influensavirus, att bli mildare än den variant som nu drabbat människor via fåglar. Helt enkelt eftersom en hög snabb dödlighet är dåligt ur virusets spridningssynpunkt. Inte för att viruset har en åsikt, men människor som bär på svagare varianter av viruset kommer att smitta fler andra människor, så det är de virusen som kommer att spridas mest.
KURT
I stället för att bygga egen vaccinproduktion har endel länder valt att skriva avtal med de företag som idag producerar vaccin. Men skulle det verkligen komma en pandemi så har det nog ingen betydelse vilka avtal man skrivit! I Frankrike ha t ex staten sagt att om det råder ett hot mot staten så är de beredda att tillfälltigt ta kontrollen av privata företag, och se till att medborgarna (de franska9 får läkemedel.
amaira
Å så kommer "Kärringen mot strömmen" - jag skulle väl hålla tyst antar jag...

Av fågelinfluensa har ett fåtal människor blivit smittade, av dem har flera överlevt och några dött, och alla i Asien, där man i stort sett lever bland sina ankor och höns. Vår standard av hygien förekommer inte, än mindre bland husdjuren...

Först ska HÖNSEN bli smittade, sedan ska VI bli smittade (det sker inte med automatik däremellan!), sedan ska viruset mutera och börja smitta mellan människor...

Har någon roat sig med att titta på Aftonbladets och Expressens löpsedlar några dagar? Och leta efter "skrämmande ord"?
Prova!
De säljer på sånt som skrämmer!
Och de är de minst trovärdiga "källor" jag kan finna i samhället. De selekterar friskt.
Men det går hem ...

Har de idétorka, så letar de upp någon "okänd sjukdom som läkarna inte känner till, men som en stor del av befolkningen lider av".
Är det därför du är trött/ har huvudvärk/ ökar i vikt? osv...

En gång för några år sedan var det någon dödlig smygande sjukdom som läkarna inte kände till. Jag köper inte de där tidningarna, men kunde inte låta bli att titta i affären, vad var det för sjukdom dom hittat nu då?

laugh.gif laugh.gif Det var MIN biggrin.gif Tänka sig, upphittad och upptäkt av HUSLÄKAREN, TIO ÅR tidigare. I tio års tid har jag medicinerat mot den, helt utan problem eller biverkningar.

Det är sant att utan medicin skulle jag åldras i förtid, för sköldkörteln producerar för lite av ett ämnesomsättningshormon. Busenkelt att att åtgärda med tillskott av hormonet.

Fågelinfluensan var det.
Försiktighet, förberedelse inom adekvata gränser, hygien (som alltid), och vanligt sunt förnuft. Det tror jag på.

Den "masshysteri" som verkar bryta ut - anser jag vara fullständigt överdriven. Det finns ingen anledning att bli så RÄDD.

Framtiden får utvisa - men jag är inte alls orolig.
En pademi är trolig i framtiden. När vet ingen. Inte heller vilken sort.
Tänk om inget händer under vår livstid? Och så lever vi i skräck för det?

Och OM det "händer" - vad hjälpte oss vår skräck? Annat än med att förpesta livet den tid det var BRA!

Livet slutar ALLTID med döden! Ska vi leva i skräck för döden, blir det inte mycket bevänt med våra LIV.

På något vis verkar människor ... "behöva"? ... rädslan - som känslo-utlopp... ???

Jag förstår inte.
Zarah P
CITAT (amaira @ 02-11-2005, 09:33)
Å så kommer "Kärringen mot strömmen" - jag skulle väl hålla tyst antar jag...

Av fågelinfluensa har ett fåtal människor blivit smittade, av dem har flera överlevt och några dött, och alla i Asien, där man i stort sett lever bland sina ankor och höns. Vår standard av hygien förekommer inte, än mindre bland husdjuren...

Först ska HÖNSEN bli smittade, sedan ska VI bli smittade (det sker inte med automatik däremellan!), sedan ska viruset mutera och börja smitta mellan människor...

Har någon roat sig med att titta på Aftonbladets och Expressens löpsedlar några dagar? Och leta efter "skrämmande ord"?
Prova!
De säljer på sånt som skrämmer!
Och de är de minst trovärdiga "källor" jag kan finna i samhället. De selekterar friskt.
Men det går hem ...

Har de idétorka, så letar de upp någon "okänd sjukdom som läkarna inte känner till, men som en stor del av befolkningen lider av".
Är det därför du är trött/ har huvudvärk/ ökar i vikt? osv...

En gång för några år sedan var det någon dödlig smygande sjukdom som läkarna inte kände till. Jag köper inte de där tidningarna, men kunde inte låta bli att titta i affären, vad var det för sjukdom dom hittat nu då?

laugh.gif laugh.gif Det var MIN biggrin.gif Tänka sig, upphittad och upptäkt av HUSLÄKAREN, TIO ÅR tidigare. I tio års tid har jag medicinerat mot den, helt utan problem eller biverkningar.

Det är sant att utan medicin skulle jag åldras i förtid, för sköldkörteln producerar för lite av ett ämnesomsättningshormon. Busenkelt att att åtgärda med tillskott av hormonet.

Fågelinfluensan var det.
Försiktighet, förberedelse inom adekvata gränser, hygien (som alltid), och vanligt sunt förnuft. Det tror jag på.

Den "masshysteri" som verkar bryta ut - anser jag vara fullständigt överdriven. Det finns ingen anledning att bli så RÄDD.

Framtiden får utvisa - men jag är inte alls orolig.
En pademi är trolig i framtiden. När vet ingen. Inte heller vilken sort.
Tänk om inget händer under vår livstid? Och så lever vi i skräck för det?

Och OM det "händer" - vad hjälpte oss vår skräck? Annat än med att förpesta livet den tid det var BRA!

Livet slutar ALLTID med döden! Ska vi leva i skräck för döden, blir det inte mycket bevänt med våra LIV.

På något vis verkar människor ... "behöva"? ... rädslan - som känslo-utlopp... ???

Jag förstår inte.

Jag håller med dig!

Enligt vad jag fått veta av en kompis som jobbar med det här, är det ingen större mening med att gå runt och vara rädd för fåglar. Så länge ni inte gosar med dem, eller slickar på dem, är det relativt ofarligt - även om de såklart kan bära på t.ex salmonella...

Kommer smittan, så lär den inte komma med en fågel, utan en turist - så vi kan väl lika gärna kalla den turistinfluensan?

Vad var det, förra året, som skulle skrämma folket? Mördarbakterien? Det är ju alltid något, och hittills lever jag... Nä - att oroa sig i oödan gör ingen lycklig.

smile.gif
yla
exact

att oroa sej innan saker hänt då har man ju gjort slut på den energin man behöver om de skulle hända o det är ju inte säkert att just det som oroar, någonsin händer

o att dö det ska vi alla

förr eller senare

så som jag alltid sagt
lev idag imorrn kan de va försent

fniss fast vi behöver ju inte slicka på fåglar det räcker ju att titta på dom o lyssna på dom o njuta av dom
Anki på Öland
Håller också med Amaira.
Något annat som jag tänkt på betr. fågelinfluensan. Den "stora fågeldöden" nere i Blekinge, var det förra året, vad var då det???? Är det inte troligt att det var någon form av fågelinfluensa?
Anki
KURT
Nej den aktuella fågelinfluensan är det ju inte på något sätt aktuellt att göra något vaccin mot. Men det kan ju ändå vara aktuellt att fråga sig om vi skall ha kapacitet för egen vaccinproduktion. Förutom influensavirus och andra virus så är det mycket aktuellt med vaccinering i andra sammanhang. Man jobbar ju med vacciner mot många andra sjukdomar t ex stoke.
MB1965
Nej nu måste jag ventilera min ilska...

Varför oroa sig? Fortfarande har ingen människa blivit smitad i Europa eller sverige. Knappt ens fåglar.

Däremot så ha läkemedelsföretaget Roche sålt stora mängder av sitt preparat som minskar risken att smittas, var det 1 eller två miljonert doser bara till Sverige, och mängder av läkare fått forskningsanslag för att undersöka influensan. En hel industri av olyckskorpar gynnas av uppmärksamheten kring ett värsta fall scenario. Tidningar, journalister, tv-kanaler, forskare läkemedelsförega, alla slår mynt av hysterin.

Det finns ett stort antal sjukdomar som skördar 100-tusentals rentav miljoner med människoliv varje år. Fast det är ju inget som hotar oss, här i Europa, med våra fina sjukhus och goda hölsa, så vem bryr sig längre om sjuka/döda i tex Afrika...

När gav NI senast pengar till RÄdda Barnen, UNICEF, Röda korset eller så? Är inte det viktigt längre ? Drunknar allt i fågelinfluensa- hysterin?

Mvh
Zarah P
blink.gif
Man skulle ju kunna tillskriva rädslan för det som kan tänkas drabba en själv till det mänskliga psyket, som är programmerat för att hellre oroa sig för ens eget liv, än för någon som man inte känner, som bor så långt bort att man inte kan smittas av dem.
Det är inte hårdhjärtat - det är psykologi, och en överlevnadsinstinkt.

Jag skänker regelbundet pengar, och inte bara till Amnesty, Röda Korset etc, utan även till WWF och till Stadsmissionen, eftersom jag tycker att jag lika gott kan hjälpa den som mår dåligt i min egen stad, som någon i ett annat land, och lika gärna ett djur som en människa.

Jag förstår inte riktigt varifrån din ilska kommer, eller mot vem den är riktad - men jag hoppas att det känns bättre nu. smile.gif

Ps. Att säga att forskare slår mynt av rädslan... Wow. Du gör mig ledsen. Om du visste hur många timmar om dygnet de står i sina labb, nu, och jobbar för att kunna göra något, om sjukdomen skulle komma till Sverige... Jag vet - min bästa vän står i ett sådant labb! Så tänk dig för litegrann innan du spyr galla över de som faktiskt försöker att förändra utsikterna till det bättre...!
MB1965
CITAT (Zarah P @ 02-11-2005, 11:44)
blink.gif
Jag förstår inte riktigt varifrån din ilska kommer, eller mot vem den är riktad - men jag hoppas att det känns bättre nu. smile.gif

Ps. Att säga att forskare slår mynt av rädslan... Wow. Du gör mig ledsen. O

Varje dag matas vi med nya inslag fågelinfluensan när det finns epedemier/enkla sjukdomar som skördar liv i mängder. Analysen som görs är att detta är värre än spanska sjukan. Grunden är ett katstrofscenario.

Varför är det det som sprids, och inte bästa-scenariot? Därför att det säljer fler lösnummer ? Drar fler tittare? Eller för att Roche skall sälja mer "minska smittrisken" preparat ? Plötsligt har vi en "katastrofindustri" byggd på spekulationer, inte på det faktiska läget. det är faktiskt inte så att det kommer massa nya pengar till forskning, utan de tas från något annat eller kunde getts till annat: Uhjälp, annan forskning, katastrofhjälp, vaccin, skolor, osv. Däri ligger min irritation.

Tråkigt att du blir ledsen, eftersom det inte är min avsikt att göra någon *här* ledsen. Forskningsvärlden känner jag alltför väl- jag arbetar i den.
Lars-Olof Arvids
Enligt senaste numret av tidskriften Vår Fågelvärld borde fågelinfluensan snarare kallas för "fjäderfäinfluensan" eftersom risken att bli smittad av vilda fåglar är extremt liten. Smittan följer inte flyttfågelstråken utan handelsvägarna med höns och ankor! Det är förstås inte fel om det finns tillgång till bra vaccin, men själv tänker jag glatt fortsätta att hänga ut fågelmat, sätta upp holkar och rensa ur dem o s v. Jag är inte heller orolig för att min hyresvärd har en hönsgård (med ute- och inneavdelning) i grannskapet eftersom de hönsen aldrig har någon kontakt med utländska höns.

Olle
amaira
CITAT (Zarah P @ 02-11-2005, 11:44)
Man skulle ju kunna tillskriva rädslan för det som kan tänkas drabba en själv till det mänskliga psyket, som är programmerat för att hellre oroa sig för ens eget liv, än för någon som man inte känner, som bor så långt bort att man inte kan smittas av dem.

Det där med "det mänskliga psyket" är också ett lustigt fenomen biggrin.gif .

Hur många är rädda för att sätta sig i en bil och åka iväg?
(jag hoppar över sannolikhet, antal döda, handkappade och skadade, ökande hastigheter på vägarna, och ökande antal rattfyllerister och drogade som kör... )

Bara som ett exempel på att vi människor inte är särskilt rationella av oss wub.gif .

Så skönt dessutom, att jag inte var ensam om min åsikt om masshysteri ...
trodde det...

Blir också lite fascinerad av uttalandena, att världen och livets betingelser skulle förändrats för gott, av att t.ex. Berlinmuren fallit ohmy.gif

Hur då?????

Ibland tror jag att människor är Livets största mysterium, som jag aldrig blir klok på wub.gif biggrin.gif
Zarah P
CITAT (MB1965 @ 02-11-2005, 12:13)
Varje dag matas vi med nya inslag fågelinfluensan när det finns epedemier/enkla sjukdomar som skördar liv i mängder. Analysen som görs är att detta är värre än spanska sjukan. Grunden är ett katstrofscenario.

Varför är det det som sprids, och inte bästa-scenariot? Därför att det säljer fler lösnummer ? Drar fler tittare? Eller för att Roche skall sälja mer "minska smittrisken" preparat ? Plötsligt har vi en "katastrofindustri" byggd på spekulationer, inte på det faktiska läget. det är faktiskt inte så att det kommer massa nya pengar till forskning, utan de tas från något annat eller kunde getts till annat: Uhjälp, annan forskning, katastrofhjälp, vaccin, skolor, osv. Däri ligger min irritation.

Tråkigt att du blir ledsen, eftersom det inte är min avsikt att göra någon *här* ledsen. Forskningsvärlden känner jag alltför väl- jag arbetar i den.

Ja, självklart skriver tidningarna det som säljer - det är väl köparna man ska bli arg på i sådana fall?
Det finns ju ändå något som heter "källkritik"... Man får ta tidningarna med ett par nypor salt, och ta redan på vad som egentligen är sant.

Om du jobbar inom forskarvärlden, och tycker så illa om hur den fungerar, då beklagar jag.
Själv tycker jag att all forskning är bra forskning. Naivt kanske - men det står jag för. Om pengarna tas från u-landhjälp, så får det vara hänt - trots allt visar undersökningar att u-landshjälpen bör revideras, då den i vissa fall snarare stjälper än hjälper - och var det inte idag det var stora rubriker om att miljoner stulits från SIDA? Pengar som kunde gått till forskning, enligt mitt sätt att se på saken. För visst skulle världen må bättre av ett vaccin mot HIV och AIDS än av att någon får en tröja, att sälja på svarta marknaden?

unsure.gif
Saiai
Masshysteri, ja det kan jag nog hålla med om.......
När något nytt och okänt hotar oss blir vi rädda, och anklagar regeringen för att de inte gör nåt. Vad gör vi själva? Finns det inte värre faror som hotar många av oss, som många blir sjuka av och dör en för tidig död av...och som vi kan göra nåt åt utan att proppa oss fulla med mediciner....
Rökning, övervikt, sockerberoende, stillasittande......det finns många fler hälsofaror som vi borde vara mer rädda för, men så länge det hänger på oss själva att minska riskerna så försöker vi inte låtsas om det....

När människor hotar naturen och djuren pratar vi om det, men när naturen hotar människan skriker vi.....ojoj, nu kommer Fåglarna och hämnas på oss...?

Jag kommer att jobba inom sjukvården, ännu har jag inte vaccinerat mig mot TBC, men det kanske jag borde......Fågelinfluensacaccin? Nej, det kan jag ge till dom gamla och svaga som behöver det bättre isåfall......
mulle
Jag håller helt med er om att man måste konfrontera frågan realistiskt.
Smittskyddsinstitutet har bra, sakliga och informativa sidor.
Det finns absolut inte någon anledning till rädsla för att man i dagens läge skulle smittas av fågelinfluensa.
Inte av vilda och inte heller av tama.

Men - för det finns flera men - medan myndigheterna i Finland gör allt för att tona ner utmålade skräckvisioner betonar de samtidigt att man inte får blunda för problemet.
Närheten till Ryssland kan inte bara glömmas bort eller det faktum att en del av våra flyttfåglar kommer från drabbade områden.

Rekommendationerna från myndigheterna är entydiga - håll koll på tamfåglarna och, om en fågel blir sjuk eller dör utan förklaring, skicka den omedelbart till undersökning. Och håll fåglarna i slutna inhägnader.

Det tas kontinuerligt prover i hela landet, både av vilda och tama fåglar. Ornitologer, jägare och uppfödare samarbetar med myndigheterna.
Läser man rapporterna från Jord- och skogsbruksministeriet om antalet provtagningar bara i år inser man att detta inte enbart är ett massmedialt skräckscenario. Oron finns helt klart också bland de sakkunniga.
(Att massmedia sedan blåser upp det så att allt får förvridna proportioner är en helt annan sak).

Helt allmänt kan man väl säga att också om det idag inte finns anledning till rädsla så är en sund, uppmärksamhet nog, dessvärre, befogad.

Jag hade hönsen för nöjes skull, glatt frigående pullor som t.o.m. ibland kunde få för sig att hoppa upp i famnen. Inget tak på hönsgården.
Det räckte för att jag skulle göra mitt val.

Men jag fortsätter utan några som helst betänkligheter och med stor glädje att dagligen mata alla de hundratals småfåglar som invaderar fågelborden!
wub.gif
Mulle
amaira
Man kan ju ta saker och ting på allvar, utan att vara orolig. Tur att myndigheterna gör det.

Hade jag höns, skulle jag inte göra mig av med dem. Det gör inte heller grannen, tack och lov.

Men - jag bor inte på Åland!
Och var jag det minsta orolig så skulle jag göra mig av med dem. Det finns ju ingen anledning att må dåligt och vara rädd, när det är så lätt åtgärdat.

Tycker du fann en bra lösning där Mulle, det var väl bra att du fann några som kunde ta emot dem!
wub.gif
Eva i Skåne
Kan man säga att detta är

att göra en höna av en fjäder? rolleyes.gif

Jag tycker inte att detta är något jag oroar mig för, men dottern och ena sonen har slutat att äta kyckling unsure.gif wink.gif och DET tycker jag verkar heldumt.
Samtidigt känner jag att jag påverkas av alla skriverier och igår när jag bakade en tårtbotten lät jag bli att smak på sockerkakssmeten, vilket jag annars har svårt för att undvika sleep.gif
Lite har jag faktiskt funderat på om jag ska låta bli att ha något fågelbord i vinter blink.gif men det vore bra synd om småfåglarna
Ophelia
Skitjobbigt med masshysterin. Såvitt jag vet så är Tamiflu inte verksamt på fågelinfluensan av den sort som drabbat människorna i Sydostasien. Än så länge är det ingen pandemi som sprider sig.

Uppfödare av fåglar är mycket noggranna med att människor skyddar sig när de går in i djurstallarna. Detta är inte för att fåglarna ska sprida smitta utan för att människorna inte ska dra med sig skit in som kan förorsaka problem.

Normalt sett ska väl barn, äldre och människor med nedsatt immunförsvar vara extra försiktiga i influensatider. Vi som varken är barn, äldre och har nedsatt immunförsvar behöver inte vara oroliga. Vi har väl även en ganska bra hygien hoppas jag? Jag utgår att de flesta av oss faktiskt håller en bra standard i sitt hem gällande hygien och sköter om sig med bra mat. Tror få befinner sig på svältgränsen.
kerstin z5-6
Tamiflu ÄR verksamt på fågelinfluensan av den sort som drabbat människorna i Sydostasien.De har smittas , FÅGEL till människa. Denna människa kan dock inte vidarebefodra sin virussmitta till andra människor -
Smittvägen tar slut sas.

Viruset har ännu inte (och kanske aldrig lyckas att )mutera till ett virus som kan smitta -människa till människa -eller fågel -människa -människa

Först när det /om det /muterar på det viset -har vi en pandemi risk -och kan ev frambringa ett vaccin mot detta, ännu icke uppkomna virus
Ophelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2005, 19:05)
Tamiflu ÄR verksamt på fågelinfluensan av den sort som drabbat människorna i Sydostasien.De har smittas , FÅGEL till människa. Denna människa kan dock inte vidarebefodra sin virussmitta till andra människor -
Smittvägen tar slut sas.

Viruset har ännu inte (och kanske aldrig lyckas att )mutera till ett virus som kan smitta -människa till människa -eller fågel -människa -människa

Först när det /om det /muterar på det viset -har vi en pandemi risk -och kan ev frambringa ett vaccin mot detta, ännu icke uppkomna virus

De läkare jag har pratat med har sagt att det är knappast hjälper. Men risken är desto större att viruset utvecklar resistens mot det verksamma beståndsdelen och då har vi inte mycket att hänga i julgranen när den dagen kommer.
kerstin z5-6
?? Vilken dag då ? Mot "Fågelinfluensa-pandemi "virus människa till människa lär det ju hursomhelst inte vara aktivt....
Menade han inte : att det är ingen ide att människor som INTE smittats av fåglar tar tamiflu tex här i europa i förbyggande"" syfte ? I så fall har han helt rätt ....
*Felix matte*
Information från Socialstyrelsen... lugnande för oroliga. smile.gif
Gossen Ruda
Det fanns en kul skämtteckning i GP för några dar sen angående hysterin. Jag hade tänkt skanna den och lägga ut här, DÅ SLUTADE SKANNERN FUNGERA!!!! Kan det vara något fågelvirus???? rolleyes.gif

Återkommer i frågan om och när skannern fungerar. biggrin.gif
LadyG
CITAT (Zarah P @ 02-11-2005, 13:49)
För visst skulle världen må bättre av ett vaccin mot HIV och AIDS än av att någon får en tröja, att sälja på svarta marknaden?

Det tror iaf jag. Dessutom gör vi en del saker så vådligt bakvänt. Istället för att stjälpa den inhemska produktionen av t ex kläder genom att skänka kläder som de inhemska producenterna aldrig kan tävla med (det kan aldrig bli billigare än gratis) borde vi som har tekniken och pengarna kämpa som aldrig förr för att finna ett botmedel mot AIDS, hjälpa till att återplanera skogen där den håller på att försvinna, gräva fler brunnar, vaccinera barn och främja utbildning (för att ta några exempel). Mycket av de välvilliga pengarna hamnar fel som det är nu, tyvärr.
amaira
CITAT (LadyG @ 03-11-2005, 02:33)
Mycket av de välvilliga pengarna hamnar fel som det är nu, tyvärr.

Och de flesta pengarna hamnar rätt ...

Synd att glömma i diskussionen, tycker jag.
I alla fall som "givare".
yla
ja så springer människan sin vana trogen rakt mot nästa galenskap bara för att hon e rädd för ett spöke som ännu inte finns
tamiflu
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 12-11-2005, 08:46)
ja   så  springer människan  sin  vana  trogen  rakt  mot  nästa  galenskap  bara för  att   hon e  rädd  för  ett  spöke  som ännu inte   finns
tamiflu

Ja vad ska man säga om denna masshysteri som media lyckats skapa
UglyCute
Fågel influensan har ju alltid funnits. Och anledningen till att det har blossat upp just nu är antagligen mer slump. Asiatiska hönsuppfödare har antagligen hönsen i burarar precis som (det var?) i Sverige. Tätt, tätt. Blir en sjuk är alla snart sjuka eftersom luften nog står rättså stilla i de trånga burarna.

Man kan väl vaccinera sina fåglar om man är orolig... Sen sa de väl på nyheterna att det skulle bli mest drabbat längskusterna och på öland och mellansverige...
Lars-Olof Arvids
Jag läste i ett danskt naturforum att man nu har fångat och skjutit alla "gångbara" fåglar i en hel park i Randers, i mitten av Jylland, av rädsla för fågelinfluensan. Är detta verkligen rätt metod? För att inga nya änder, gäss m fl ska kunna ta sig in måste man ju i så fall hägna in hela parken som en stor bur! För jag har svårt för att tänka mig att sådana fåglar inte finns på andra håll i grannskapet. Hade avsikten däremot varit att minska beståndet inför vintern hade jag kunnat förstå det, för ofta samlas onaturligt täta fågelbestånd i parker där folk matar dem. Det hela har inte nämnts i TV och tidningar utan bara kort i lokalradion, kanske för att inte väcka masshysteri. Märk väl att fågelinfluensan inte finns i Danmark och att risken att smittas med vilda fåglar är minimal. Ni kan läsa om det på http://www.fugleognatur.dk/ om ni går till "forum", avdelningen "Danmarks natur" och diskussionen "Alle fugle skal skydes".

Olle
Zarah P
Jag är mer orolig för fåglarna...
Kommer någon att våga mata dem i vinter, efter allt halabaloo i pressen, eller kommer de stackarna att få svälta nu, bara för att de är vår generations råttor - smittospridande och säkert elaka också...
Jag får inte mata fåglar på min balkong, men jag funderar på att köpa en säck mat och hitta en glänta, någonstans, att mata dem i. smile.gif
stina
Jag bor i Sundbyberg och vi har en fågelsjö "Lötsjön" med massor av fåglar i, bla Kanadagäss. Det är ett stort nöje för många att gå ner till sjön och mata fåglarna.

I vår kommuntidning som delas ut till alla hade dom en artikel där dom uppmanade oss att fortsätta gå ner till sjön och mata fåglarna. Nån risk för fågelinfluensa var det inte.... Det tror inte jag heller, men jag tycker det var lite "gulligt" att dom skrev om detta så att fåglarna inte blir lämnade i sticket.

/Stina
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 14-11-2005, 16:41)
Jag läste i ett danskt naturforum att man nu har fångat och skjutit alla "gångbara" fåglar i en hel park i Randers, i mitten av Jylland, av rädsla för fågelinfluensan. Är detta verkligen rätt metod? För att inga nya änder, gäss m fl ska kunna ta sig in måste man ju i så fall hägna in hela parken som en stor bur! För jag har svårt för att tänka mig att sådana fåglar inte finns på andra håll i grannskapet. Hade avsikten däremot varit att minska beståndet inför vintern hade jag kunnat förstå det, för ofta samlas onaturligt täta fågelbestånd i parker där folk matar dem. Det hela har inte nämnts i TV och tidningar utan bara kort i lokalradion, kanske för att inte väcka masshysteri. Märk väl att fågelinfluensan inte finns i Danmark och att risken att smittas med vilda fåglar är minimal. Ni kan läsa om det på http://www.fugleognatur.dk/ om ni går till "forum", avdelningen "Danmarks natur" och diskussionen "Alle fugle skal skydes".

Olle

"Huvva! ohmy.gif sad.gif " säger jag bara om det...

All denna rädsla ... den är så ... sorglig sad.gif

"Det är synd om människorna" sa Strindberg, och det är inte utan att jag håller med honom ... och lägger till "fåglarna".
Det är synd om fåglarna också, i samma veva, när människors rädsla drabbar även dem.

Instämmer Stina, det var "gulligt" gjort wub.gif
Omtänksamt, mot både människor och fåglar.
Kändes gott att läsa om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon