Full version: Hjälp!
cocofjollan
Hej!

Kan någon hjälpa mig? När min guddotter föddes för ett år sedan planterade jag några äppelkärnor. Endast en tog sig, och den har växt fint, ända tills nu. Vad har hänt med plantan? Bladen blir alldeles bruna, och så småningom torkar de ihop. Jag vet att jag vattnat ordentligt, och jag kan inte hitta några skadedjur. Kan solen vara för stark? Hur ska jag rädda min planta? Den är verkligen speciell för mig!

/Annelie

(Ursäkta den dåliga bildkvaliteten)
ejjan
Tror precis som du att solen är stark. Verkar som om du har äppelplantan inne som krukväxt och det gillar den nog inte, tror jag. Är nog för torrt med inomhusklimat. Hoppas du har möjlighet att plantera ut den.

Har jag fel - är det nån annan som har lyckats med äpple inne?
indypindy
Jag har ingen aning om hur äppelplantor reagerar inomhus men kan det inte vara så att den håller på att fälla sina blad inför vintern? Även om det är varmt inne så borde den väl reagera på det avtagande solljuset den här årstiden...
cocofjollan
Hej igen!

Den tappade inte sina löv förra året när jag hade den inomhus. Jag tror att lövfällningen styrs lika mycket av temperatur som ljustillgång, och eftersom den står inomhus är det ju lika varmt året om. Men tack ändå!

/Annelie
Carex
Om du har tillgång till ett lite svalare ställe som fortfarande är ljust så tror jag att du kan prova att ställa den där. Så har iaf jag gjort med mina små späda kastanje-och ekträd.
En bra plats kan vara till exempel en inglasad balkong som håller sig mellan precis över minus och kanske inte högre än femton.
Inga utomhusträd gillar livet som inomhusväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon