Reserv
Nu vet jag inte för vilken gång i ordningen "det stora aset" rivit hyllorna med Hibiskusar och andra krukväxter på sommarvistelse. Och nej, Fenja, det är inte grannens hund, det är dotterns. Närmsta granne har en Flat coated retriver och nästa granne har en Doberman, sen har vi ett par hundra meter till nästa granne. Inte är jag nåt dataproffs heller, men tack ändå för att du ändå trodde nåt sånt, kunskaperna kanske inte är så illa ändå när damerna på forat tror att man tillhör proffskategorin tongue.gif Åter till Hibiskusarna, grenarna hänger löst lite varstans nu och dom flesta är vedartade, kan dom rotas ändå? Nu har jag inte en aning om vilken sort nån av dom är, för dom ser juh inte ut som jag tänkt mig och dom hamnade i en stor hög huller om buller. Nu önskar jag verkligen att dottern snart flyttar så jag och katterna får lugn och ro huh.gif Och dom stackars blomstren får va´ifred
Tittiluringen
hej hopp!

inte för att jag är nån expert, men kolla om dom kvistar som gått av har gröna toppskott och försök få dom att rota sig, borde vara lättare än dom vedade stammarna....

Jag samplanterar olika sorters hibiskusar i stora krukor, funkar bra...

Kram Titti
kopernikus
Hur gick det? Fick du nån fart på dem??

Tittiluringen>>Så du brukar plantera olika i samma kruka? Hur har det gått?
har också tänkt testa men det har inte blitt av ännu. Hur har blommorna sett ut då? Inte blivit några 'mutationer'? wink.gif tongue.gif
lilla mamma
Rota dem i vatten, klipp ned hårt för hibbarna klarar mycket.
Flamingon - växtgalning
hade en hibiskus ute på balkongen som fick en tung balkonglåda över sig så bl a en av de stora vedartade grenarna gick av. på vinst och förlust satte jag den i vatten, duschat bladen då och då med vattenflaska och bytt vatten i vasen. det tog tid men nu har små vita rotknölar börjat titta fram. tog förresten bort de största bladen och lät bara några stycken blad vara kvar så de inte själ all näring för rotbildandet. rolleyes.gif
Ciczi
När jag rotar, förvedat eller gröna så gör jag det i små torvblock. Dessutom knipsar jag bort alla bladen utom ett par stycken som jag i stället tar saxen och klipper av två tredjedelar av. det fungerar bra på mina.

mvh Ciczi
Tittiluringen
CITAT (kopernikus @ 08-09-2005, 08:10)
Tittiluringen>>Så du brukar plantera olika i samma kruka? Hur har det gått?
har också tänkt testa men det har inte blitt av ännu. Hur har blommorna sett ut då? Inte blivit några 'mutationer'? wink.gif  :P

Hej Kopernikus... eh... jag är inte så noga med mina hibiskusar... köper dom på rea och klipper skott och planterar ihop dom och korspollinerar till höger och vänster... har fått flera egna frön som växer så det knakar, med nya bladformationer iaf, har inte fått dom att blomma än. Ska bli kul att se vad som händer. För det mesta planterar jag ihop plantor som ser ledsna ut för jag har inte hjärta att slänga dom. Sen får man se hur det går.

kram Tittiluringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon