Full version: Genomgång
JonasQ
... att rita en karta över mina fruktträd och skriva upp namnen på dem. Konstaterade att det började bli lite svårt att minnas vad som finns var. Vissa träd (lokala sorter) jag fått har jag inte fullständigt namn på efterssom det är sorter som "alltid" funnits kring stugorna här. Åtminstone vet man med dem att de är härdiga om inte annat... Från början var det tänkt att prydnadsaplarna skulle rama in gården mot en före detta åker men de blev i stället början på en fruktträdgård smile.gif

Tillsvidare ser listan ut enligt följande :

1. Körsb. Gårdebo
2. Prydnasäpple lokal sort
3. Prydnasäpple lokal sort
4. Prydnasäpple lokal sort
5. Äppl. Aroma
6. Tohtorin Päärynä
7. Augusti päron
8. Äpple kanel lokal sort
9. Krikon
10. Surkörsbär lokal sort
11. Äppl. Aroma
12. Päron Tonkovjatka
13. Surkörsbär lokal sort
14. Äppl. Transparente Blanche
15. Plommon Kuokkala
16. Päron Pepi
17. Krikon, lokal sort
18. Äpple Tallinnan päärynäomena
19. Krikon, lokal sort
20. Äppl. Aroma
21. Hasselnöt
22. Plommon Kressu

Krikonen borde vara av 2 olika sorter. Lite övervikt på Aroma, kunde gärna haft fler sorter istället men de var gratis smile.gif.

Till nästa vår har jag beställt ett persika frost och säkert slinker något annat med på samma gång (undras så det inte blir mera redan i höst, när vansinnet bryter ut brukar det inte finnas någon hejd). Har ungefär halva odlingsområdet förbrukat sä ännu finns utrymme. Undrar vad jag ska göra med frukten när de växt till sig, samtliga träd är planterade inom senaste fyra åren så ännu är det flera som aldrig gett skörd. Den som väntar på något gott...
ejjan
Oj!! Du får nog starta musteri biggrin.gif . Jag som gnäller över att plcoka upp äpplen från 4 äppelträd innan jag ska klippa gräset!

Finns säkert folk (jag t ex) som kan vara intresserade av ymppinnar biggrin.gif biggrin.gif
Anita S
hur ser resten av trädgården ut?

Anita S
JonasQ
Delen där fruktträden är e separat från övriga trädgården och jag klipper inte gräset där utan slår med lie några gånger varje sommar. Nu har jag dock börjat plantera in blodklöver där som min sambo rensar ur rabbaterna, tänkt som jordförbättrare. Så småningom blir det väl kanske någon sorts gräsmatta.

Övriga trädgården är ständigt under arbete men den är jag inte så engagerad i, mera sambons område. Vi har hållit på där nu i 3-4 år och de första vi gjorde var att göra ett kombinerat ört/trädgårdsland. Därefter har det blivit en hel del perenner och lökar och en massa sten. Gräsmattan är väl idag hälften av vad den var när vi började.

Iofs fanns det ingen gräsmatta då, gården hadde stått oanvänd i över 10 år men den tar sakta men säkert tillbaka sin förmodade forna glans smile.gif
gammelnalle
Tohtorin Päärynä
???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

?

b
mulle
= doktorns päron. Men där slutar min kunskap...
Mulle
JonasQ
Jepp, doktorns päron direkt översatt. Befinner mig på andra sidan pölen och vissa växter har inte svenska namn i försäljningen. De övriga med lustiga namn är oxå finska eller estniska. En del plantskolor här som tar in intressanta ryska och estniska sorter med bra härdighet. Titta ex. på www.tawi.fi/wiplant om ni är intresserade av utbudet här.
JonasQ
Det utökades lite fortare än jag trodde... Sambons pappa fick fyra fruktträd i födelsedagspresent som han inte hadde plats för och donerade åt mig smile.gif

2 st augistipäron. 1 skuggmorell och ett äppelträd där tyvärr lappen fallit bort. Borde bara hitta en bra pollineringssort för agustipäronen nu, det jag har från tidigare har inte bildat frukt antagligen beroende på "fel sällskap".
Sulawesii
En sådan samling fruktträd skulle man ha *avis och imponerad* smile.gif .
JonasQ
Tar tacksamt emot tips på vad som är lämpligt att komplettera med med tanke på pollinering, olika anlag o.s.v. Trevligt om man kunde få skördetiden lite uppdelad med både tidiga och sena sorter. Annars kan det bli lite kämpigt när alla träd är fullvuxna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon