Full version: Inte EN jämra böna!
Susanne i Linköping
I år köpte jag frö till blomsterböna "Painted Lady". Tidigare har jag odlat "Prizewinner" med gott resultat under två säsonger.

Bönorna grodde snabbt allihop. Två plantor satte jag i en pallkrage så att de skulle få slåss med (och klättra på) jordärtskockorna. Resten satte jag i en säck barkmull.

Växer gör de, och blommar fint med rödvita blommor. Men inte en enda böna blir det! Alla blommor faller av så fort de blommat ut.

Är Painted Lady extra känsliga för nåt? Mina andra bönor (störvaxböna och låg brytböna) ger visserligen ingen jätteskörd, men bönor blir det.
bikiv
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-08-2005, 20:56)
Växer gör de, och blommar fint med rödvita blommor. Men inte en enda böna blir det! Alla blommor faller av så fort de blommat ut.

Jag kommer inte ihåg vad för slags Blomsterböna jag har. Men samma här: Växer och blommar men inga bönor!

Hade störskärbönor i växthuset men dessvärre växte dom mig "över huvudet" började mögla och fick bli kompost i mitten av juli. Det fanns massor med blommor och massor med små bönor.

Så någon "grinig bönsässong" verkar det ju inte vara!
Åsa, mälardalen zon 2
Det som är skillnaden mellan olika bönor, är att vanliga bönor (ex. brytböna, skärböna, vaxböna) INTE behöver insektspollinering. Rosenböna/blomsterböna MÅSTE ha insektspollinering så blir det inga baljor kan det vara brist på pollinerande insekter.
Susanne i Linköping
Det stämmer att det sällan synts till några insekter i närheten av bönorna. Tack Åsa! Insekter finns, men frågan är om de bryr sig om rosenbönorna. Det finns gott om andra blommor här, bl a krasse och lavendel, de är kanske godare.

Tur att jag i alla fall fick njuta av de vackra blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon