Full version: Venus flugflla
smajlizz
Har en Venus flugflla som inte verkar trivas s bra. unsure.gif Har haft en tidigare ocks som blev brun, slutade bilda fllor (dom blir liksom mindre och mindre och missbildade) och till sist vissnade.. nu har jag en ny som brjar se likadan ut och jag r rdd att den kommer d! sad.gif
Jag undrar varfr, om jag har gjort ngot fel? Ska man kanske byta jorden den stod i nr jag kpte den till ngot annat? Ska man vattna den med surare vatten? Eller r det fr att den inte ftt ngra insekter i fllorna p sistone? Nn som vet om det r ngot jag kan gra fr att den inte ska vissna?
Bobbo
Vad jag vet s gillar dessa vxter att s i terrarium och glassklar mm. antar att den vill ha hg luftfuktighet.
jag har ocks haft en sn som dog sad.gif jag fick hra att om man inte har s mycket slugor hemma till den s kan det vara bra att fnga en och annan och ge den sjlv men jag testade aldrig fr min hade redan dtt.

MVH Bobbo
iscah
p www.brutalablommor.se kan du hitta lite mer information om din vxt som kanske kan hjlpa dig.

mvh Jessica
AmaRoth
CITAT (smajlizz @ 26-08-2005, 22:19)
Har en Venus flugflla som inte verkar trivas s bra. unsure.gif Har haft en tidigare ocks som blev brun, slutade bilda fllor (dom blir liksom mindre och mindre och missbildade) och till sist vissnade.. nu har jag en ny som brjar se likadan ut och jag r rdd att den kommer d!  :(  
Jag undrar varfr, om jag har gjort ngot fel? Ska man kanske byta jorden den stod i nr jag kpte den till ngot annat? Ska man vattna den med surare vatten? Eller r det fr att den inte ftt ngra insekter i fllorna p sistone? Nn som vet om det r ngot jag kan gra fr att den inte ska vissna?

Jag rekommenderar att du gr som en annan glad nybrjade (ls: undertecknad biggrin.gif ).

Jag har dem i plastkrukor som har sm "ftter" p undersidan, krukan str sedan i en liten skl (blomfat funkar, det ska bara hlla vattnet kvar) som alltid har 5-7mm vatten i bottnen. Dvs blomman ska _alltid_ vara fuktig (st i vatten allts tongue.gif ).

Obs. Anvnd avkalkat (kokat allts) vatten, vanligt dr de av :\

Fr vrigt s str de i ett sderfnster med full sol hela dagen, luftfuktigheten r runt 55%.

Lycka till med de sm rackarna!

Mvh. Kristoffer.
GoSatta
att kalk frsvinner nr man kokar r en myt, var ska det ta vgen d?

frn www.brutalablommor.se

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ngar) det som vxterna egentligen vill ha.Och ddar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

ST VER NATTEN:stlla vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har anvnts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

det r regnvatten eller osmos vatten som gller
lilla mamma
Vatten till bilbatterier-batterivatten duger
kristerh
CITAT (GoSatta @ 29-08-2005, 21:58)

Vattnet som kommer ur torktumlaren kan oxs anvndas wink.gif
krister
lilla mamma
billigare smile.gif
smajlizz
Tack s mycket fr era tips. Fr se om jag kan gra ngot eller om det r frsent, den brjar se rtt vissen ut nu... annars vet jag till i framtiden iaf.
AmaRoth
CITAT (GoSatta @ 29-08-2005, 21:58)
att kalk frsvinner nr man kokar r en myt, var ska det ta vgen d?

frn www.brutalablommor.se

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ngar) det som vxterna egentligen vill ha.Och ddar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

ST VER NATTEN:stlla vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har anvnts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

Ah, p s vis, jag visste inte att det frhll sig s sad.gif

Anyhow, fr det mesta s brukar jag inte anvnda kokat, mest hrt om metoden, istllet fr jag frn flickans mor som har en avfuktare som fixar finfint vatten smile.gif
cecil
Allt man behver veta om "flugfllor" (Dionaea):
http://www.sarracenia.com/faq/faq2000.html

Mvh Cecilia
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon