Full version: Venus flugfälla
smajlizz
Har en Venus flugfälla som inte verkar trivas så bra. unsure.gif Har haft en tidigare också som blev brun, slutade bilda fällor (dom blir liksom mindre och mindre och missbildade) och till sist vissnade.. nu har jag en ny som börjar se likadan ut och jag är rädd att den kommer dö! sad.gif
Jag undrar varför, om jag har gjort något fel? Ska man kanske byta jorden den stod i när jag köpte den till något annat? Ska man vattna den med surare vatten? Eller är det för att den inte fått några insekter i fällorna på sistone? Nån som vet om det är något jag kan göra för att den inte ska vissna?
Bobbo
Vad jag vet så gillar dessa växter att så i terrarium och glasskålar mm. antar att den vill ha hög luftfuktighet.
jag har också haft en sån som dog sad.gif jag fick höra att om man inte har så mycket slugor hemma till den så kan det vara bra att fånga en och annan och ge den själv men jag testade aldrig för min hade redan dött.

MVH Bobbo
iscah
på www.brutalablommor.se kan du hitta lite mer information om din växt som kanske kan hjälpa dig.

mvh Jessica
AmaRoth
CITAT (smajlizz @ 26-08-2005, 22:19)
Har en Venus flugfälla som inte verkar trivas så bra. unsure.gif Har haft en tidigare också som blev brun, slutade bilda fällor (dom blir liksom mindre och mindre och missbildade) och till sist vissnade.. nu har jag en ny som börjar se likadan ut och jag är rädd att den kommer dö!  :(  
Jag undrar varför, om jag har gjort något fel? Ska man kanske byta jorden den stod i när jag köpte den till något annat? Ska man vattna den med surare vatten? Eller är det för att den inte fått några insekter i fällorna på sistone? Nån som vet om det är något jag kan göra för att den inte ska vissna?

Jag rekommenderar att du gör som en annan glad nybörjade (läs: undertecknad biggrin.gif ).

Jag har dem i plastkrukor som har små "fötter" på undersidan, krukan står sedan i en liten skål (blomfat funkar, det ska bara hålla vattnet kvar) som alltid har 5-7mm vatten i bottnen. Dvs blomman ska _alltid_ vara fuktig (stå i vatten alltså tongue.gif ).

Obs. Använd avkalkat (kokat alltså) vatten, vanligt dör de av :\

För övrigt så står de i ett söderfönster med full sol hela dagen, luftfuktigheten är runt 55%.

Lycka till med de små rackarna!

Mvh. Kristoffer.
GoSatta
att kalk försvinner när man kokar är en myt, var ska det ta vägen då?

från www.brutalablommor.se

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

STÅ ÖVER NATTEN:ställa vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har använts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

det är regnvatten eller osmos vatten som gäller
lilla mamma
Vatten till bilbatterier-batterivatten duger
kristerh
CITAT (GoSatta @ 29-08-2005, 21:58)

Vattnet som kommer ur torktumlaren kan oxså användas wink.gif
krister
lilla mamma
billigare smile.gif
smajlizz
Tack så mycket för era tips. Får se om jag kan göra något eller om det är försent, den börjar se rätt vissen ut nu... annars vet jag till i framtiden iaf.
AmaRoth
CITAT (GoSatta @ 29-08-2005, 21:58)
att kalk försvinner när man kokar är en myt, var ska det ta vägen då?

från www.brutalablommor.se

KOKA VATTNET: resulterar endast i att man kokar bort (ångar) det som växterna egentligen vill ha.Och dödar bakterier..
Men det har vi ju inga pga kloret. Och vi koncentrerar det som de INTE vill ha...

STÅ ÖVER NATTEN:ställa vattnet i en hink 24 timmar?
Kloret dunstar kanske men resten finns kvar...

KAFFEFILTER: har använts i expriment men klarar inte av att filtrera bort tillsatserna.

Ah, på så vis, jag visste inte att det förhöll sig så sad.gif

Anyhow, för det mesta så brukar jag inte använda kokat, mest hört om metoden, istället får jag från flickans mor som har en avfuktare som fixar finfint vatten smile.gif
cecil
Allt man behöver veta om "flugfällor" (Dionaea):
http://www.sarracenia.com/faq/faq2000.html

Mvh Cecilia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon