yenny
Någon som vet?

amaira
Vad det blir av dem?
Ja, den som det visste rolleyes.gif .
Några sorters "nattfjärilar" är jag ganska säker på. Vilka sorter däremot, har jag ingen aning om.

Men söta är de, och väldigt fina bilder är det, det vet jag bestämt! biggrin.gif wub.gif wub.gif
yenny
CITAT (amaira @ 27-08-2005, 09:53)
Vad det blir av dem?
Ja, den som det visste rolleyes.gif .
Några sorters "nattfjärilar" är jag ganska säker på. Vilka sorter däremot, har jag ingen aning om.

Men söta är de, och väldigt fina bilder är det, det vet jag bestämt! biggrin.gif wub.gif wub.gif

tack wub.gif

någon annan som vet kanske?
stina
Vet inte vad det är men jag hittade en sådan i en rosblomma idag. Den hade ätit upp hela mittpartiet i blomman sad.gif sad.gif sad.gif Han fick flytta!!!!
Gossen Ruda
Fjärilslarver är förutom en del som sticker ut lite väldigt svårbestämda. Dels varierar ofta färgerna mellan olika individer och för att krångla till det ännu mer så kan dom byta färg för varje hudömsning. Dels så ser många arter ganska lika ut och det behöver inte vara närbesläktade arter.

Sen är det viktigt att veta när på året larven setts. Den nedre larven har vissa likheter med larven av Ockragult rovfly men om fotografiet är nytaget kan det inte vara den. Den flyger nu i juli-augusti och sen övervintrar ägget.

Jag hittar inget i mina böcker som liknar larverna men jag skall kolla vidare.
yenny
va lustigt att dom byter färg.. då skulle det altså kunna vara samma sak bara att dom är i olika stadier... bilderna är tagna den 20 augusti.
Gossen Ruda
Det är nog lite för stor färgvariation för att klaras av i ett byte men inget är omöjligt. Vad gnagde dom på?
yenny
ja nu måste jag fundera lite.... jag tror nog dom var på väg någonstans... den ena hittade jag på väg över stenplattorna och den andra... hmm... nä jag minns faktiskt inte... var nog någonstans i perennrabatten... nej jag har bra dåligt minne wink.gif
KURT
Säkraste sättet att se vad det är för art är att kläcka fram dem i en burk, men då måste de ha hunnit äta klart. Eller så får man utfodra dem tills det är dags att förpuppa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon