Full version: Ranunkler
Karamell
Jag kommer ju aldrig iväg till de där plantskolorna när de har fullt av nyheter och letar därför jämt på Internet och beställer.

Sugen på såna där rosliknande vackra ranunkler, men när jag söker på Internet får jag antingen upp bukettranunkler som säljs hos florist som snittblomma, eller vanliga smörblommor. Det enda jag hittat finns på Bakkers hemsida
Är sugen på såna där skirt rosafärgade jag sett i en tidning som dekoration. Men var får jag fatt i lökar? Tacksam för alla tips smile.gif
zaaritha
Höstranunkel!??
Karamell
Njae, jag kan typ nada om ranunkler och vill lära mig mer. Har ingen aning om hur eller när man planterar dem, men tänkte att ni kloka här på Odla kunde bistå med tips och kunskap smile.gif
Eva i Skåne
Jag har köpt knölar dels genom Odla´s erbjudande och dels i lök-påse på Coop så jag tror inte det är svårt att få tag i. Men nu blir det nog inte lätt att hitta. Det är en lök man sätter på våren/försommaren och sen tar upp över vintern.

Jag har köpt knölar två år i följd, men de har bara grönskat, inte gett några blommor alls sad.gif så jag tror det får vara för min del nu.
Så svårflörtade växter har inte hos mig att göra.

Men avskräcks inte Karamell smile.gif Att jag misslyckats betyder ju inte att det går så för dig. Så håll utkik i affären framåt vårkanten

wub.gif
Karamell
Tack så mycket för informationen. Så den kan vara svårflörtad som växt. Usch då. Tja här i trädgården gäller "survival of the fittest" - dvs de som överlever min hantering är fortsatt välkomna *ler* Och det där med att övervintra... oj då! Frösådde dahlior som fordades, tog upp dem och gjorde som jag läst på och grävde ner dem och ... ingenting... Nä växter hos mig ska blomma och växa trots allt jag gör fel. Nu ska jag försöka skapa alla mina rabatter utifrån dessa kriterier. Lär gå på en och annan nit innan jag fått till det blink.gif

Så det är alltså till våren jag ska hålla utkik efter ranunkler och då i lökform. Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon