Hej.
Jag undrar lite om mina trevliga rosor.
Jag har klätterrosor 2st och en "vanlig" buskros. (Vad de har för namn har jag ingen aning om
)
Jo,
Jag har vänner som säjer att de ska klippas ner nu under hösten
och andra som säjer att de ska vara som de är och klippas lagom till
sommaren när björken börjar knoppa sej.
Vilket stämmer?
Om jag ska klippa dom nu på hösten, när bör jag göra det?
Jag bor i Värmland om det spelar någon roll.
Jag funderar även på min änglatrumpet.
Hur ska jag vinterförvara den?
Jag hade tänkt att bara flytta in den inomhus
utan att klippa ner den eller ta bort bladen.
Ha´de bra.
Ophelia
27-08-2005, 11:37
Jag "googlade" (sökte på Google) "beskärning av rosor", fick upp massor av länkar. Tips är att du söker och där kan du säkert hitta det som du vill veta om rosor
Sökte likaså på "vinterförvaring av änglatrumpet" och fick upp en massa tips.
Klipp rosorna till våren när björkarna får musöron, gäller för hela Sverige. Om man klipper dom på hösten, tar dom mer stryk av vintern. Rosorna ska avmogna, gå i vila på hösten. Klätterrosor är bra om man vet vad man har, en del blommar på gammal ved, klipper man ut för hårt så får man inga blommor. Den röda vanliga Flammentanz tex. är det så med.
På våren kan du alltid ta bort enstaka äldsta grenar nerifrån, på både klätterrosor/ buskrosor. Rabattrosor brukar frysa ner hårt, så det brukar naturen sköta om, där är man glad för allt som är grönt efter vintern.
Änglatrumpeten är bra om man har ett svalt utrymme, hade mina i garaget. Det går bra med både ljusa och mörka rum. Är dom jättestora kan man klippa in dom lite på hösten, man kanske inte får in dom annars. Vattna sparsamt under vintern. På våren planterar man sedan om dom.
På kanadensiska rossällskapets hemsida står det så här om skydd för vintern:
Cut canes back to about 70cm to 1m (28-40 in) to prevent them whipping about in the wind. Remove all dead leaves and any clippings from the bed. Bring soil to the beds and build 20-30cm (8-12 in) high. When ground is frozen, place leaves or branches over the mounds for further protection.
Kanske en del förvirring uppstår när man läser sådant som står här ovan.
Nu är jag väl inte så bra på engelska men jag tolkar det som att man kan korta stjälkarna på hösten.
(Men att man ska göra det när rosen avmognat.)
/Anki
Man kan korta in stjälkarna efter blomningen,nu är det för sent.Rosorna måste avmognar inför vintern,tvekar man så är det alltid säkrast att klipper Rosor på våren när Björkarna har musöron.
Karamell
27-08-2005, 17:53
CITAT (Kajsa @ 27-08-2005, 13:52)
Änglatrumpeten är bra om man har ett svalt utrymme, hade mina i garaget. Det går bra med både ljusa och mörka rum. Är dom jättestora kan man klippa in dom lite på hösten, man kanske inte får in dom annars. Vattna sparsamt under vintern. På våren planterar man sedan om dom.
Tja det är ju just det där... Hur mycket vatten ska vinterförvarade blommor ha? Och HUR kommer man ihåg dem överhuvudtaget??? De står ju där i mörkret och säger ingenting.
kerstin z5-6
27-08-2005, 18:06
generellt för Sverige gäller nog vårklippning av rosor -därmeot brukar jag binda ihop dem -wipping in the wind -kan ju avhjälpas på många sätt
Toppklipp kan få vissa att avmogna bättre , men ger ibland röta -särskilt om man klipper sent -rek inte
vatten till änglar- stick ner fingret -viss fuktighet ska kännas i jorden -men den ska inte vara blöt -de inre delarna av klumpen får inte torka ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.