Marine
Vi har en forsythia på vår lilla, lilla tomt. Vi konstaterade i våras att den var mycket för stor och sågade ner den totalt, vilket så klart ledde till utebliven blomning. Nu börjar den återigen bli för stor och jag är fundersam på om man kan såga ner den nu och ändå få blommor till våren. Vad tror ni?

Jag vet att den sortens buske kanske inte är optimal på de få kvm tomt vi har, men då man bor i en hyresrätt med tomt så har man inte några större valmöjligheter.
Fenja
Jag sökte på forsythia på forumet och hittade dessa trådar med tidigare diskussioner. Hoppas att du hittar något matnyttigt här.
Mvh
Fenja
Ophelia
Om du söker på google så finns det en hel rad med länkar du kan besöka och läsa om detta. Jag sökte på beskärning av forsythia.
Sommartorparn
Beskär till önskad form direkt efter blomning. Då hinner den utveckla nya skott under sommaren vilka kommer att blomma nästa vår. Har sett forsytia som stramt beskuren häck och den blommade.
CasualKarlsson
Forsytia blommar på fjolårsskotten och bör då beskäras direkt efter blommningen. Då hinner den fortfarande växa till sig och utveckla nya skott innan den går i vila.
Beskär de grövsta grenarna 20 - 25 cm från marken eller några cm ovanför det ställe där den delar sig om du vill ha bredd på den. På så sätt håller du den ung och kanske i lagom storlek.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon