Full version: Rutten potatis...
Marine
Finns det potatissorter som tål lerjord bättre än andra?

Jag har nyligen gjort upptäkten att de nedersta potatisarna på varje planta ruttnat sad.gif Tur nog har jag redan tagit upp merparten av potäterna.
Det har varit mycket blött i potatislandet och sannolikt har de nedersta potäterna "stått i vatten".

Andra tips? Torv?
Susanne i Linköping
Upphöjda bäddar? Gräva dräneringsdiken?
Annki
Här är tjejen med 100 kvm lera och som blir dränkt av smältvatten varje vår! smile.gif Och ofta av regnvatten under sommaren. Hos mig trivs alltid King Edward. I år fick jag lite Asterix av snäll Odla-kompis. Det fungerade också väldigt bra. Mandelpotatis testades förra året. Den gick åt pipsvängen. Men jag försöker alltid bygga upp bäddarna för både grönsaker och blommor så att det mesta rinner av i gångarna.
Pirum
Om man plöjer fåror att sätta i, med jordfräs eller traktor, så kan man prova att sätta endast i varannan rad och lämna rader tomma som "diken".
Vi har inte gjort så i år, vilket kanske var dumt för under delar av sommaren har potatisen verkligen simmat i vatten. En potatis som lär tåla kyla, lerjord och väta bättre än andra är Blå Dalsland, och den var väl rätt ok här trots att den satt nederst och blötast i åkern. Fick nån slags skorv på den dock. Men det berodde nog på att jorden där var rätt kass. Röd Isländsk lite ovanför blev väldigt fuktskadad nedertill. Annan "lerpotatis" är Nadine. Hm. Skrev upp nån ganska ny dansk sort som skulle vara bra, men hittar den inte nu, typiskt.

Tror diken funkar bäst i rejäl lerjord, inte i mer genomsläpplig jord kanske. Vet ej.
Eva i Västerås
Asterix brukar klara sig bäst hos mig.
Men jag tycker det verkar som om de sorter som är tåligast mot potatisbladmögel/brunröta klarar min lera bäst. Kan kanske blöt lera släppa fram sånt?
Ändå jobbar jag varje år med att höja upp landet, gräva runtomkring och dränera. Det ligger dock lera i botten i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon