amaira
Grovstädar huset så det står härliga till. Röjer garderober och sånt - samtidigt som jag planterar nyinköpta rosor och ... ja sådär "allt-på-en-gång"-ryck som jag får.
Sedan blir allt kvar, halvfärdigt ... ohmy.gif - nä, jag börjar lära mig, om ett par veckor eller så, så är det klart - eller instoppat allt i garderoberna igen rolleyes.gif .

Hur som helst, längst in i en av de "yttre garderoberna" (svårt förklara när man bor i ett sånt här gammalt hus) fann jag mina gamla tupp-tofflor!! laugh.gif laugh.gif wub.gif

En av perioderna när vi födde upp höns (i mycket litet skala för eget bruk), och åt upp tuppkyckliganra när de blev klara för grytan, flådde jag tupparna och tog hand om skinnen.
Så vackra skinnn får ju inte förfaras!

Kan garva skinn med naturliga metoder; bark, ägg, mjöl och lite såntdär.
Att bereda tuppskinn är inte det lättaste, särskilt som min dåvarande man totalvägrade att jag tuggade på skinnen för att få bort fettet (som indiankvinorna gör med sjöfågelskinn) rolleyes.gif
Själva skinnet är så tunt, och fjärdrarna lossnar lätt om man tar bort för mycket. Och fettet måste ju bort!

Jaja, han var lite kinkig med detaljerna, min före detta, men det gick ju bra ändå. wub.gif

Sedan gick jag en kurs i näverslöjd, i en stenlokal där värmen inte funkade, och det var iskallt. Så då sydde jag ett par tofflor av två av tupparna!
Det här är snart femton år sedan tror jag.

Så de är lite tilltufsade och tillplattade, efter ett antal år djupast i garderoben laugh.gif . Trodde jag hade kastat dem!

Båda tupparna hade namn, förstås. Som fick hänga med även i tofflorna... Men nu minns jag inte längre vad de hette.

biggrin.gif biggrin.gif
Reserv
rolleyes.gif Kanske inte dom vackraste, men originella, det är dom juh tongue.gif
AnitaO
Läckert smile.gif
Jo dom där "yttre garderoberna".
Kan det vara kattvindar du menar?
wolkenkrabber
gå förbi greenpeaces huvudkvartter med dem dära tongue.gif

orginellt iaf!
Fenja
wub.gif wub.gif wub.gif Helt UNDERBART! Tur att du bytte ut den mesige mannen! laugh.gif tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Berith
Ledsen amaira wub.gif men guuud så motbjudande!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
Men herre gud vad fula laugh.gif rolleyes.gif
Aries
Nämen NÄÄÄ!!!! ;(
mulle
wub.gif wub.gif wub.gif
Nu vet jag vad jag ska göra nästa gång vi slaktar en tupp!!!
Underbara, fullständigt sanslösa!
Mulle
pejori
FY!!! så vidriga!!!! wacko.gif blink.gif wink.gif unsure.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif
zaaritha
Tuppar--med nå´t över huvudet?????
wolkenkrabber
CITAT (zaaritha @ 27-08-2005, 23:01)
Tuppar--med nå´t över huvudet?????

det är ben du ser, tupparna har blivigt tofflor! laugh.gif
zaaritha
Fy fasen!! Äckligt!!
Monarda
Fullkomligt sanslöst! I min vildaste fantasi kunde jag inte föreställa mig att man kunde göra tofflor av tuppar. Vad kommer härnäst? wacko.gif
Ina
UNDERBARA!!! laugh.gif biggrin.gif wub.gif ohmy.gif

...och är det egentligen så mycket värre än att ha läderskor och dunkudde? wink.gif
zaaritha
Jag föredrar våra vackra tuppar --levande!!
amaira
CITAT (Ina @ 28-08-2005, 00:18)
...och är det egentligen så mycket värre än att ha läderskor och dunkudde?  ;)

Egentligen mycket mycket mindre hemskt!

Dessa två tuppar har en gång växt upp i ett kärleksfullt hem, under mottot (som de själva inte visste om!), att även slaktdjur har rätt till ett värdigt liv! wub.gif

De vet inte ens om att de inte längre går omkring på stallbacken och stoltserar, och är vackrast i världen sådär som bara tuppar anser.
Aldrig någonsin behövde de bli stressade eller rädda. JAG bar "obehaget", inte dom!

Sedan har dessutom så mycket som möjligt av dem tagits tillvara.
Allt handlar ju om vad man är VAN att se, eller hur?

Jag kan GARANTERA att varendaste kyckling som finns vackert packeterad i butikernas frys eller kyldisk - skulle gett vad som helst för att byta sina liv mot dessa två tuppars! wub.gif

Och FULA!!??? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Nä, det kan ni inte mena! Mina vackraste tuppar!!! wub.gif wub.gif wub.gif
amaira
CITAT (zaaritha @ 28-08-2005, 00:27)
Jag föredrar våra vackra tuppar --levande!!

Om man har höns, så ligger det nära till hands att få kycklingar.
Dessutom, om man inte "fick kycklingar" skulle det inte finnas några höns! Våra tamhöns, med alla dess raser, är ju domesticerade husdjur! Utan att människor födde upp dem, skulle de inte existera!

Av alla kycklingar som föds, är minst hälften tuppar. Av någon outgrundlig anledning är dessutom lite mer än 50% tuppar.

Bland många vilda flockdjur stöts hanarna oftast bort ur flocken, utom en (bland vissa djur några stycken) som är dominanta.
Resterande hannar har fötts till ett oblitt öde, en del får aldrig delta i flockgemenskapen, och får aldrig para sig med någon hona. Naturen är ofta "grym".
De får leva sina liv utstötta i "intigheten".

I fångenskap är det människans uppgift att "göra något" åt alla de "överblivna hannarna".
Att ha flera tuppar tillsammans, kan ibland gå bra. Jag har själv haft det utan problem. Men det kan lika ofta gå illa.
Och ju fler tuppar, desto värre!
Och ju färre hönor desto värre.

Att det "går illa" behöver inte betyda att de slåss så blodet stänker (vilket också kan ske).
Lika ofta kämpar de om vem som är den störste tuppen, genom att visa att de kan sätta på hönorna flest gånger!
Och ofta är det dessutom samma höna som får ställa upp till bevis.

Om man inte räddar henne, så DÖR HON så småningom! En lång och plågsam död som kan ta några veckor till en månad.

Ju fler tuppar, desto värre blir det.
Det GÅR INTE att ha kvar och behålla alla tuppar som föds, och samtidigt ge dem alla ett bra liv!!! De är en omöjlighet.

Alternativet är att inte ha några höns över huvud taget, att låta den domesticerade delen av hönsdjuren dö ut.
Och låta de vilda hönsfårglarna sköta sitt eget liv själva. (om vi inte ska avliva dem alla, för att slippa "veta om" vad som sker i naturen)

Så - det är ALDRIG "roligt" att avliva ett djur !!! Men jag kommer inte att sluta göra det.
Och inte heller kommer jag att sluta "använda" det som går att användas av mina "bruksdjur", helt enkelt för att det känns som "mindre meningslöst dödande" då. Det är ett hedrande - hur konstigt det än låter wub.gif wub.gif wub.gif

Inte vill jag döda och kasta bort - fy vad meningslöst! Att använda som mat däremot ... ???

Eller ... tofflor ... biggrin.gif biggrin.gif wub.gif

Och ... jo ... tuppar ÄR vackrast levande
wub.gif wub.gif wub.gif otvivelaktigt.
Ophelia
Bra inställning. Där kan man kalla att du tog reda på allt. smile.gif

Tofflorna var ju...hmmm...ja det är ju faktiskt otroligt originella biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ina
CITAT (amaira @ 28-08-2005, 08:36)
CITAT (Ina @ 28-08-2005, 00:18)

...och är det egentligen så mycket värre än att ha läderskor och dunkudde?  wink.gif

Det var liksom det jag menade... smile.gif
Reserv
Amaira, mina två katter har också vuxit upp i ett kärleksfullt hem, men inte fasen skulle det falla mig in att göra tofflor på dom den dan dom faller bort. blink.gif wacko.gif sad.gif Jag skulle gråta varje gång jag tittade på tofflorna då. sad.gif Näe, en aning osmakligt och lite horribelt är det allt, men helt klart du är ägare till ett par mycket originella tofflor. rolleyes.gif
Fenja
CITAT (amaira @ 28-08-2005, 08:36)

Dessa två tuppar har en gång växt upp i ett kärleksfullt hem, under mottot (som de själva inte visste om!), att även slaktdjur har rätt till ett värdigt liv! wub.gif

De vet inte ens om att de inte längre går omkring på stallbacken och stoltserar, och är vackrast i världen sådär som bara tuppar anser.
Aldrig någonsin behövde de bli stressade eller rädda. JAG bar "obehaget", inte dom!

Sedan har dessutom så mycket som möjligt av dem tagits tillvara.
Allt handlar ju om vad man är VAN att se, eller hur?

Jag kan GARANTERA att varendaste kyckling som finns vackert packeterad i butikernas frys eller kyldisk - skulle gett vad som helst för att byta sina liv mot dessa två tuppars! wub.gif

Och FULA!!??? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Nä, det kan ni inte mena! Mina vackraste tuppar!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag skriver undet på precis allt du säger här!! En mycket sund syn på saken och tofflorna är UNDERBARA! wub.gif

Reserv om alla som föder upp våra "matdjur" hade din syn på saken så skulle vi alla vara veganer... du som inte ens gillar grönsaker...

Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Fenja @ 28-08-2005, 12:14)
du som inte ens gillar grönsaker...

Mvh
Fenja

blink.gif Och var fick du det ifrån? unsure.gif Jag har en ganska omfattande grönsaksodling så vi ska klara oss en bra bit in på vintern, okay att det mesta ruttnat bort den här eländiga sommarn, men nog har jag lite så jag klarar mig ett tag. Jag vet juh inte va´du anser som grönsaker, men jag har tomater, purjolökar, lök, vitlök, broccoli, isbergssallad, salladskål, morötter, potatis och en jädra massa kryddor och örter. men, men, vad är det du avser med grönsaker? unsure.gif
wolkenkrabber
CITAT (Reserv @ 28-08-2005, 12:23)
CITAT (Fenja @ 28-08-2005, 12:14)
du som inte ens gillar grönsaker...

Mvh
Fenja

blink.gif Och var fick du det ifrån? unsure.gif Jag har en ganska omfattande grönsaksodling så vi ska klara oss en bra bit in på vintern, okay att det mesta ruttnat bort den här eländiga sommarn, men nog har jag lite så jag klarar mig ett tag. Jag vet juh inte va´du anser som grönsaker, men jag har tomater, purjolökar, lök, vitlök, broccoli, isbergssallad, salladskål, morötter, potatis och en jädra massa kryddor och örter. men, men, vad är det du avser med grönsaker? unsure.gif

tror hon menade så här

du har satt ett frö du har skött om en grönsak(det har fötte sen katt du ahr fött upp den)

grönsaken har mognat och skrödas(katten har blivigt gammal och avlivas)

Grönsaken äts upp(katten blir middag)

hoppas du förstår mig
Ophelia
I vår släkt på båda sidor har det hållts djur för uppfödning och slakt. De djuren har fötts upp på matrester och "hemgjort" kraftfoder, grönsaksrester och hö. De har fått lullat runt ute och haft det bra innan slakten på hösten. De har varit goda, väldigt bra och fint kött. Faktum är att det har känts bättre att äta dem än att köpa kött i affären. JAG vet hur djuren har haft det och på vad det har fötts upp.

Skulle nog inte ha haft något emot att göra exempelvis skor eller väskor av skinnet. smile.gif
Reserv
Näe, Wolkenkrabber, hur mycket jag än läser det hon skrev så får jag det inte till det du skrev. Som jag uppfattade saken så antyder hon att jag inte äter grönsaker, fast jag i själva verket nästan bara äter grönsaker (undantaget brytbönor i alla kulörer som vi odlar men jag inte äter). huh.gif Nu på höstkanten så blir det massa grönsaker och svampar i olika former som dominerar tallriken, man måste juh tänka på vikten också. rolleyes.gif
wolkenkrabber
men suck människa, mitt syfta var att en grönsak är en levande sak med, som du har tagit hand om sedan makabrt utan att ge den smärtlindrande eller ens en förklaring bryter du av den vid anklarna och slaktar den! det var det jämförandet jag gjorde till att du inte förstog hur man kunde föra toffler på sina husdjur! sen är mig är en tupp inte ett husdjur, det är ett bondjur, tuppar och höns har man för ägg/mat en katt har man för att kela och ha sällskap!
pejori
CITAT (wolkenkrabber @ 28-08-2005, 20:24)
men suck människa, mitt syfta var att en grönsak är en levande sak med, som du har tagit hand om sedan makabrt utan att ge den smärtlindrande eller ens en förklaring bryter du av den vid anklarna och slaktar den!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
du är rolig du laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Tupptofflor, tänka sig. Nu kan ögonen få trilla ut, jag har sett allt. Nej förresten, det finns mycket mer att se. tongue.gif

Mycket tjusiga men förmodligen något ömtåliga. Jag har inte det minsta ont av att se dom, vi använder både skinn och kött av alla upptänkliga djur. Fast mina tigertasstofflor är INTE äkta. laugh.gif
Reserv
Ursäkta då Wolkenkrabber, ditt svar var även citatet från Fenja som tror att jag inte äter mina grönsaker som jag ska, så det vart juh lätt att missförstå vad du menade rolleyes.gif
wolkenkrabber
gulle dig
Berith
laugh.gif laugh.gif
Yin o Yang
Vilka fullständigt sanslösa tofflor laugh.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif . Varför finns inte de med i den underbara kalendertråden (den med kroppsdelar, solbränna m m) wink.gif ? Är säkert minst lika häftiga som de där snabelkallingarna vi aldrig fick se sad.gif
*Felix matte*
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif jag säger inget så har jag ingenting sagt laugh.gif
Gossen Ruda
Saken påminner mig om damen som gick sin golfrunda och var ensam om sin typ av bag för golfklubborna. Hennes man var kapten på ett valfångstfartyg och bagen var gjord av en valpenis. laugh.gif Bäst att påpeka att detta var många år sen, innan valarna hade drivits till utrotningens gräns.
lavendel2
tongue.gif Kul faktiskt...både golfbagen och tupptofflorna!!!
Lavendel
Ophelia
CITAT (Gossen Ruda @ 28-08-2005, 20:34)
Tupptofflor, tänka sig. Nu kan ögonen få trilla ut, jag har sett allt. Nej förresten, det finns mycket mer att se. tongue.gif

Mycket tjusiga men förmodligen något ömtåliga. Jag har inte det minsta ont av att se dom, vi använder både skinn och kött av alla upptänkliga djur. Fast mina tigertasstofflor är INTE äkta. laugh.gif

Va...är de inte!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Vid närmare eftertanke så är ina tvättbjörnstofflor inte heller äkta...mer än äkta fake biggrin.gif biggrin.gif
Airamya
Vilka sanslöst underbart fantastiskt ljuvliga tofflor!!!!
Min första tanke när jag såg dem var ett 'citat' som jag inte ens kan riktigt minnas hur det var... Någon som minns? Hm, det där ---> superfragialisticaliexpialidotios
Men så var det ju inte det lät... utan det var nåt typ liknande... Hjälp! Nån som kan?
Airamya
supercalifragilisticexpialidocious!

Länge leve Internet! Jag hittade det biggrin.gif
Gossen Ruda
Och vad 17 blev det i den svenska översättningen av Mary Poppins?????? Jag har det nästan på tungan. sad.gif
amaira
*sjunger* Superoptimoptsiskttoppipangfenomenaliskt, eller nått rolleyes.gif ???
amaira
och så var det felstavat sleep.gif men det såg ni väl biggrin.gif
Berith
Superoptimopsiskttoppipangfenomenaliskt
Berith
*jämrars!* sleep.gif
amaira
Vet ni, ni som tycker det är "osmakligt" och "hemskt" - det respekterar jag er för!!!!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Vet inte hur jag ska uttrycka det, men jag "mår gott" av människor som bryr sig om djur och levande varelser wub.gif .
Uppskattar det som "mänsklig egenskap" bra mycket mera, än "att inte bry sig", anse att det är fånigt att värna om ett oskäligt djur, strunta fullständigt i hur t.ex. kyckligar föds, växer upp, lever och dör, i alla de dominerande djurfabriker som finns, osv.

Jag tycker om MÄNNISKOR SOM BRYR SIG!!!!! wub.gif wub.gif wub.gif

Jag har gjort mitt eget val i det här fallet, med mer eller mindre "gott samvete", men genomtänkt är det definitivt.

Men jag tänker inte "ställa mig mittemot" er som "tycker annorlunda" här, och som gör andra val.
Ger er bara en STOR varm KRAM, för det tycker JAG att ni är värda!!!!! Från djupet av min själ tycker jag det. wub.gif

Det är lite roligt med reaktionerna, tycker jag. Antingen älskar man, eller avskyr man, mina tofflor. rolleyes.gif

Mmm Ruda, liiite ömtåliga är de. Själva tofflorna har jag sytt i annat material, och sedan "täckt över" med tuppen. Så det är inga problem att gå i dem. Däremot händer det att det ligger några fjädrar i spåren där jag gått rolleyes.gif biggrin.gif

Anita:
CITAT
Jo dom där "yttre garderoberna".
Kan det vara kattvindar du menar?

Nä, fast det lät verkligen som om det var vad jag menade.
Det är en skrubb i hallen innanför verandan, som ligger i en mycket gammal del av mitt hus, där jag inte kan bo annat än på sommaren, och där har jag kastat in allt som jag inte behöver "just nu", under årens lopp. Skrubben går dessutom in under ett par trappor upp till vindsrummen. Det handlar inte om några stora utrymmen - men JÖSSSES vad man kan få in i små utrymmen, den som bara visste laugh.gif laugh.gif laugh.gif
silos
Helt och hållet underbara wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon