|
Calle b
27-08-2005, 13:22
Hej hej! Dax att plantera lite fint i trädgården inför nästa år. Tittade av en slump i tråden " Ranunkler, finns fina att köpa på Internet? ", och gick därefter in på Bakkers hemsida. Trots att jag är ung och datoriserad så har jag aldrig seriöst övervägt att köpa mina växter på internet, men nu ändrade jag mig. Som den kalenderbitare och informationsfrossare man är vore det ju perfekt att få tag i precis rätt sort, kunna slå upp info om växter innan köp osv... det man spetsat in sig på innan man åker till plantskolan har dom ju aldrig ändå, så kommer man hem med nått annat... Har någon erfarenhet att att köpa på postorden/nätet, och vilka företag kan rekommenderas?? Länkar tack!
Om du kollar på Odlas första sida, avdelningen trädgårdssajter så kan du söka på fröfirmor, handelsträdgårdar m m. Mvh Fenja
Karamell
27-08-2005, 17:51
Jag är inbiten internethandlerska i det mesta och kommer aldrig iväg till plantskolan. Och kommer jag dit blir jag så överrumplad av allt och kommer hem med... två pelargoner av den vanligaste typen. Oftast finns ingen att fråga och så vet jag inte riktigt vad jag är ute efter heller... Nej Internet är härligt. Där kan man titta runt, handla och må bra!
Jag har köpt fröer från Impecta och leveransen kommer snabbt. Bra att kunna handla med Visa-kort också. Det som är trist där är att alla påsar ser likadana ut och jag har ju förstås glömt vilken blomma som såg ut hurdå och så får man ut på nätet igen för att kolla upp.
Sen har jag köpt fröer från Odla och det har också fungerat fint.
Det ska finnas en Lilla Fiskaregatans butik eller något liknande som också har stort utbud, men Impectas information slår de flesta. De har också en trevlig filosofi som jag vill gynna.
En del handlar utomlands, men det har jag ingen erfarenhet av, men är nyfiken. Om någon som gjort det kan dela med sig av sina bästa tips tas de emot med största tacksamhet. Torde finnas en hel del att hitta i England, Tyskland, Nederländerna...
kerstin z5-6
27-08-2005, 18:00
Jag avråder från Bakker men rek denna seriösa och bra firma med billiga priser Verberge -eurobulb verberge Observera att för många sorters lökar gäller priset för 10 st l Dessutom har jag aldrig blivit besviken på Blomstergården Uddevalla som har ett mycket roligt och varierat utbud av perenner mm Hortogreen har jag hört bra om /buskar o träd mm Blomstergården Gillar du rosor -här är en mkt bra sajt -frakt till Sverige oavsett antal barrotade är 90 sv kr Rosenposten
pisanggoreng
27-08-2005, 18:41
CITAT (pisanggoreng @ 27-08-2005, 19:41) Insämmer absolut. Jag handlar därifrån varje år och har aldrig fått något jag inte är nöjd med!!! /Stina
CITAT (stina @ 27-08-2005, 20:16) CITAT (pisanggoreng @ 27-08-2005, 19:41) Insämmer absolut. Jag handlar därifrån varje år och har aldrig fått något jag inte är nöjd med!!! /Stina Instämmer med,jag har bara bra erfarenhet av Hortogreen
Calle b
01-09-2005, 19:56
Hej hej! Tack för tipset om Horto Green AB! Har varit där och beställt för alldeldes för många hundralappar!
CITAT (Karamell @ 27-08-2005, 18:51) Det ska finnas en Lilla Fiskaregatans butik eller något liknande som också har stort utbud, De finns i Lund. Här är internetadressen: http://www.lillafiskaregatanstradgardsbutik.se/
Ian Wright
28-09-2005, 07:36
Har handlat från impecta.com ett par gånger. Rekomenderas varmt, bra kvalité, snabba leveranser och ett bra utbud! Snabb och trevlig support dessutom. Skulle vilja passa på att "låna" tråden en snabbis; någon som kan tipsa om någon/några utländksa fröfirmor med osannorlikt stora utbud? Det vill säga en fröfirma som har i princip allt som kan tänkas odlas. Vill minnas att jag stötte på en sådan firma för något år sedan men har tappat bort adressen. Tack på förhand!
Karamell
28-09-2005, 08:14
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-08-2005, 19:00) Gillar du rosor -här är en mkt bra sajt -frakt till Sverige oavsett antal barrotade är 90 sv kr RosenpostenDet där verkade spännande. Men trots att jag bor i Skåne har jag problem med danskan. Vad i allsindar är "mosroser"? Så här står det på en av blommorna: "Denne mosrose har fint rød-brunt mos" Eh? Rosmos då? Så Bakker är inte bra? Jag som var på väg att köpa lite från dem då katalogen var så läcker och lockande. Exakt vad är det som inte är bra?
Karamell
28-09-2005, 08:16
CITAT (Calle b @ 01-09-2005, 20:56) Hej hej! Tack för tipset om Horto Green AB! Har varit där och beställt för alldeldes för många hundralappar! :rolleyes: Vilken fullkomligt hopplös hemsida Horto Green har! Jag orkar inte ens försöka hitta något där... Nej, mig får de inte som kund förrän de anställer en vettig webmaster.
kryddan
28-09-2005, 08:51
Synd, jag tycker den funkar rätt bra - men du kan få hem deras katalog som är rätt trevlig. Har också bara bra erfarenheter av Hortogreen och Blomstergården. Fast den senare är ju smått livsfarlig eftersom de har så mycket man vill ha
pisanggoreng
28-09-2005, 09:45
CITAT (Ian Wright @ 28-09-2005, 08:36) Skulle vilja passa på att "låna" tråden en snabbis; någon som kan tipsa om någon/några utländksa fröfirmor med osannorlikt stora utbud? Det vill säga en fröfirma som har i princip allt som kan tänkas odlas. Vill minnas att jag stötte på en sådan firma för något år sedan men har tappat bort adressen. Thompson & Morgan!
Richard
30-09-2005, 06:25
Köp tillsammans med grannar,då sparar man mycket pengar. eller hyr en släp och åk på vaxthussemester... http://planten.pagina.nl/
Lars-Olof Arvids
30-09-2005, 10:40
Har någon beställt från www.botanicus.nu ? Jag väntar på lökar därifrån som jag beställde i somras.
Olle
CITAT (Karamell @ 28-09-2005, 09:14) Det där verkade spännande. Men trots att jag bor i Skåne har jag problem med danskan. Vad i allsindar är "mosroser"? Så här står det på en av blommorna: "Denne mosrose har fint rød-brunt mos" Eh? Rosmos då? Näää, men... mosroser borde väl vara mossrosor, och om en ros har fint röd-brunt mos borde det väl betyda att rosen ifråga är vackert röd-brun i beväxningen, dvs mossan...?
Fanns det inte en butik som sålde buskpioner av alla tänkbara slag? Vad hette den? Jag insåg nämligen att jag är värd en sån:) och två tre udda rhododendron att sätta nära magnolian p framsidan
Flitiga Lisa
25-10-2005, 19:59
Om du vill beställa rosor vi nätet eller per telefon har Flora Linnea i Helsingborg en väl fungerande postorder. 042-327799 info@floralinnea.comwww.floralinnea.com
kerstin z5-6
25-10-2005, 20:49
Mossrosor -är mossrosor :)en speciell rosgrupp med "mossa"en sorts utväxter på grenarna -underbara ! Dåligt med Bakker? -förutom att de har fantasinamn klistrar in blommor -lösa i bladverket och gör diverse fotomanipulationer med färger o blomantal ? De har ingen garanti alls på sina växter -förutom i fantasin .. går det illa -får du usla växter , men ersättning kan du titta i månen efter -oseriösa så det skriker ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|