Full version: Den vackra Gaura
Maggan H
Har någon provat och var sitter i så fall fröet? Bildar den fröhus nu på hösten?

Christer i Falköping
Med tanke på hur mycket fjärilar och andra pollinerande insekter vi har denna sommaren, borde det finnas små fröhus där blomman vissnat. Om inte kanske det är en steril hybrid? Men det skall ju gå att köpa fröer av den vita formen. Kan bli perenn i lägre zoner, annars är det en självsående ettåring.
Christer.
onlyirishbiddy
Maggan!

Vilken vacker! Vad heter den?
Maggan H
Den heter Gaura, på lappen står på danska (bla) att den är flerårig, 30-35 cm hög och blommar juli-oktober. Vågar nog inte chansa att den är perenn i krukan i alla fall så jag tar nog in den i höst.
onlyirishbiddy
Jag drog upp ett antal Gaura lindheimeri "The Bride" från frö i våras, en vacker planta, men den har ett väldigt spretigt växtsätt och är vitrosa, jag tyckte din är vackrare med den mörka bladfärgen och den mer kompakta formen. wub.gif

Nu står mina i ett södervänt stenparti (med STORA stenar och djupa planteringsfickor) så jag lämnar dem ute så får jag se om någon överlever. Den beskrivs som hardy perennial på Mr Forthergills, men jag har sett artiklar (Odla eller Allt om trädgård) att vi får räkna den som 1-årig.

Om du hittar några frön på din är jag intresserad av att köpa eller byta!

Mr Fothergills Gaura
Katti med torpet
Vid en snabb sökning på Google hittar jag åtminstonde två namnsorter som är tänkbara, Passionate pink och Crimson butterflyes. Båda är nog rätt nya och anges som betydligt kompaktare än den vanliga sorten och med en kraftig färg, ibland även med rödaktigt bladverk.
Tyvärr har jag inte hittat något annat än den gamla spretiga "The Bride" i sverige trots att jag i ett par år har hållit ögonen öppna efter röda varianter.
De anges som ganska härdiga (enl tyska/engelska mått mätt) så att lyfta in dem över vintern är nog inte fel.
Klipp ner dem efter blommning så kan de blomma om.
fiffigafrun
Gaura eller sommarljus som den också kallas är min favoritettåring! Jag brukar köpa färdiga plantor av den vanliga lite spretig vitrosa varianten. Tycker den är finnast, skir i växtsättet.

Provade att ta frön i fjol. Den bildade inte frökapslar utan fröna hängde liksom lite löst efter stjälkarna. Sådde i våras men ingen grodde! Kanske ska de kylas något tror jag.

Har köpt på påse från Weibulls nu o ska prova igen till våren.
Ti bee
CITAT (fiffigafrun @ 12-10-2005, 16:57)
Gaura eller sommarljus som den också kallas är min favoritettåring! Jag brukar köpa färdiga plantor av den vanliga lite spretig vitrosa varianten. Tycker den är finnast, skir i växtsättet.
.

Samma här! Underbar 1-åring!
Gillar också 'The Bride', skir och luftig, somrig och vacker!
Har förhoppningsfullt hoppats på att plantor skall övervintra (zon1, skyddat läge, bra dränering), men icke! Rötterna har sett ngt levande ut ibland, men det har inte gått att få liv i dem ändå.
Betraktar den som 1-årig nu.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon