Full version: Vildvuxet Hallonland
TorpAnna
Jag har ett gammalt hallonland som är väldigt vildvuxet. det är ca 10 * 3 m stort och det har varit en gång i mitten. Det är det inte nu. Skulle ni ta ned allting på en gång eller skulle nu bara klippa bort det som inte ska vara är + gamla kvistar? Är det bättre att ha många 3m korta häckar eller två eller tre 10m häckar?

Sedan undrar jag om man kan klippa av dom på höjden oxå för en del ä jätte långa och böjer sig mest. När är det bäst att göra allt detta?

Tacksam för svar.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag skulle klippa bort alla grenar som haft bär i år, plus alla grenar så att jag fick två bra gångar genom planteringen. Du kan också tunna ur häckarna om det är så tätt att det blir svårplockat. Du kan toppa dem, men det kan bli mindre bär om du gör det, då du klipper bort nästa års bäranlag. Jag har en gammal sort som blir 2-3 meter höga, jag har satt höga stänselstolpar och drar ihop och håller dem på plats med elstänsel tråd, då funkar det att plocka i alla fall.
Mvh
Fenja
TorpAnna
Tack för välkommandet!! smile.gif)

Men blir det mindre bär bara nästa säsong eller varje år?
För om det bara blir det ett år så e det ju ok, det känns som om jag behöver börja om från ruta ett med landet.

tack för ditt svar.
Fenja
Det blir bara mindre bär det år som du toppar dem!
Mvh
Fenja
TorpAnna
Jag ska alltså gallra ur det nu och toppa det i vår??
Fenja
Det spelar nog ingen roll när du toppar tror jag... möjligen då att de skulle klara kylan bättre i vinter otoppade. Gallrar och tar bort årets bärgrenar gör du i höst.
Mvh
Fenja
littlegem
Problemet med vildvuxna hallonland är att hallon har vissa infektioner som långsiktigt sätter ner klonernas avkastning. Hallon behöver därför förnyas med jämna mellanrum (15 år säger vissa).

Det gäller att byta växtplats och det skapar problem för dig. Smittan kan tydligen vara kvar länge i jorden.

Jag skulle i alla fall begränsa ett vildvuxet land ganska ordentligt men notera var hallonen inte finns. Där kan det bli aktuellt med unga friska plantor den dagen beståndet bär för lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon