Full version: Potatis
Ylva A
Hej
Gamla potatisar som jag slängde i komposten har växt och nu är det fröställningar på dem.
Kan man ta reda på dessa frön?
Kan man så dessa nästa vår?
Blir det något av dem?
/Ylva
ingrid fuxwall
Har hört av en äldre person att man kan så de frukter som bildas men om det stämmer vet jag inte.
Pirum
Ja, man kan ta vara på dem, och plantera. Men sannolikheten att man får fram en riktigt god potatis är väl inte så stor. Kanske smakar de tapetklister, vad vet jag smile.gif

Hur som helst, i The Amateur Potato Breeder’s Manual från http://www.sharebooks.ca/eBooks/SpudsManual.pdf står lite mer. Den är mestadels skriven av nån som förädlat potatis i Afrika tror jag, men den är intressant läsning.

Där står bland annat hur man preparerar potatisfröna. Kort sagt gör man sönder skalet och skakar/mixar i vatten så att fröna frigörs. Sen låter man vattnet stå varmt i ett dygn, då sjunker fröna till botten och skalet etc flyter. Samtidigt blir det tydligen en liten jäsprocess som "väcker" fröna. Sen separerar man, torkar, och sparar för att senare plantera.

Jag har sparat ett par frukter, och ska nog försöka mig på att sätta några frön nästa år för skojs skull.
littlegem
Vad jag har läst var frösådd vanligare under potatisens första år i Sverige. Det behövdes för att få fram kloner (dvs sorter) som var anpassade till vårt klimat.

Fast det är ett stort chanstagande och det krävs rätt mycket arbete för att få fram odlingsvärda sorter.
Ylva A
Tack för alla svar, jag ska nog spara några frön och testa.
/Ylva
jåj
Lycka till med frösåden.

Alla våra sorter har uppståt via fröer som korsats både naturligt och i kontrolerade förhållande.

Alla våra goda äpple och påron kommer också från frö som kan bli fina frukter.

Normalt använder man inte frö och riskerar att få nästan vad som helst när det är så enkelt att sätta knölar ...

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon