Full version: Morotskaka
Tsambiko
Hej, vart sugen på att baka något med morötter idag, så det blev en kaka och morotsbröd. Barnen vart helt galna i kakan, tyckte den var jättegod. Så, jag vill vidarebefodra receptet till er alla, tycker att ni förtjänar det.

Mina barn trodde att det var en chokladkaka!?..... ville inte berätta sanningen, detta verkar vara det enda sättet jag kan få Felix 7 år att äta
grönsaker..... Kanske har ni andra några tips? Jag har läst om glassen i tidningen. Nåväl, lyder som följer...

Morotskaka

4 ägg
350 gr rivna morötter
2 dl olja
4½ dl vetemjöl
4½ dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 tsk kanel

100 g philadelphiaost
0.5 dl mjukt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg + morötter + olja poröst
Blanda i mjöl+ socker+ bakpulver+ bikarbonat+ salt+ kanel
Häll i smörad form. Grädda 50 minuter i 160 grader.
Blanda glasyr och bre på när kakan svalnat. Lycka till!

Jag struntade i glasyren, kakan blir väldigt saftig i sig självt, onödiga kalorier tycker jag personligen.

Hoppas att ni tycker om den

Mvh Lena
netaave
Den där har jag gjort mycket, har fått den som "Evas hälsotårta" för många år sedan. Har även gjort den på squash, den blir minst lika fin då.
Castea
CITAT (Tsambiko @ 27-08-2005, 20:59)
detta verkar vara det enda sättet jag kan få Felix 7 år att äta grönsaker.....

wub.gif
Caiza
Nu har jag testat din morotskaka och den var precis så god som du beskrev den!! Smakade precis som chokladkaka, inte behövs det någon glasyr på den heller. Den var verkligen saftig, höll sig ganska länge också (hade nog hållit några dagar till om vi inte ätit upp den tongue.gif )

Ha en riktigt trevlig helg och smaska gärna på morotskaka.

Catta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon