dammkillen
ja, nu har jag sett varför sköldpaddsört heter sköldpaddsört antar jag. för att blomman ser ut som en sköldpadda, otrolig likhet. häpnadsväckande.

finns det fler sådana växter som heter något de är lik? vilka i så fall?
kerstin z5-6
Javisst , ganska ofta säger det vetenskapliga namnet något om växten -mertensia maritima -betyder tex att de växer vid havet -kallas ostronört på svenska
Anemone rivularis -Bäck anemon är ett annat exempel
dammkillen
stjärnflockans blommor ser ju faktiskt ut lite som en stjärna. lite som ett fyrverkeri, fast då skulle den ju heta fyrverkeriflockan *ler* det vore faktiskt ett passande namn för blomman ser ju ut som ett fyrverkeri
Boxer
Lejongap smile.gif
Tesa
Käringtand..
Stormhatt..
estet
Rävsvans, kattfot, blåklocka wink.gif , älghornsbräken...
amaira
CITAT (dammkillen @ 02-09-2005, 20:32)
stjärnflockans blommor ser ju faktiskt ut lite som en stjärna. lite som ett fyrverkeri, fast då skulle den ju heta fyrverkeriflockan *ler* det vore faktiskt ett passande namn för blomman ser ju ut som ett fyrverkeri

Ett annat namn på stjärnflockan är "mormors brosch"! Passande och vackert, tycker jag.

"Kärringtand" laugh.gif laugh.gif Jojo, jag skulle vilja se den "kärring" idag, som ser ut i munnen.
Blommorna är mycket vackra, som blommor betraktat rolleyes.gif , men som tänder betraktat ... ohmy.gif unsure.gif biggrin.gif
mulle
Humleblomster
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon