Full version: Hicka
zaaritha
Jag har nu hickat i drygt en timme!
Jobbigt!
Vad göra??
Helen i Piteå Zon 5
1msk strösocker brukar hjälpa, svälj utan vatten rolleyes.gif eller håll för näsan och svälj saliv 3 ggr tongue.gif Hoppas något av detta hjälper så du slipper din hicka. /Helen
zaaritha
Har försökt det--ingenverkan!
karjo
Lägg en sockerbit på en matsked och droppa på ättika tills sockerbiten är genomblött och någon droppe ligger och skvalpar på skeden. Svälj!
Funkar jämt!
Låter kanske jätteäckligt, men som sagt, funkar jämt!

Lycka till!
zaaritha
Ska försöka! Det är urjobbigt att hicka !!
Blomstertanten
Jag kan skrämma dej ! laugh.gif

Det kan hjälpa !
ninnisky
Håll andan så länge du kan - och koncentrera dig på en enda sak!
Det brukar funka för mig. wub.gif unsure.gif wub.gif
Blomstertanten
Buuuuuuu !
Rossi
Gå in och titta i grimas-tråden Utmaningen. Den kan definitivt skrämma dig tillräckligt för att du ska sluta hicka! laugh.gif
zaaritha
Jag har--äntligen!!--slutat hicka!!
Castea
Om jag hickar brukar jag säga åt mig själv "Hickar jag en gång till måste jag skänka bort 10 kr till någon". Då slutar jag hicka. ohmy.gif laugh.gif
AnnammA
När jag får hicka, brukar jag försöka provocera fram hicka, när jag egentligen inte skall hicka... Komplicerat huh.gif ??? Iallafall brukar hickan komma av sig... tongue.gif tongue.gif tongue.gif

AnnA
Elanah
Jag brukar dricka från "fel" sida på ett glas. Du måste alltså luta dig fram och dricka från den kant som är längst från dig. Funkar varje gång smile.gif
Kathy
CITAT (Elanah @ 28-08-2005, 22:30)
Jag brukar dricka från "fel" sida på ett glas. Du måste alltså luta dig fram och dricka från den kant som är längst från dig. Funkar varje gång smile.gif

Jag tar en stor klunk vatten i munnen, böjer mig ner med huvudet mot fötterna och sen sväljer.
Vattnet "trycker" liksom på struplocket ifrån andra hållet (hoppas ni förstår hur jag menar) och då slutar hickan.

I alla fall för mig. smile.gif

Låter ungefär som en variant på Elanah tips.
Inga från Närke
CITAT (zaaritha @ 27-08-2005, 22:10)
Jag har nu hickat i drygt en timme!
Jobbigt!
Vad göra??

Jag brukar dricka 7 sväljar vatten utan att andas emellan och det har hjälpt mig.
Min mamma brukar säga att det är någon som tänker på en när man får hicka. Kolla upp detta så får du be dem sluta biggrin.gif tongue.gif biggrin.gif

Jag tror att det har med magen att göra, min sambo har ibland magkatar och då hickar han mycket av t.ex. medicinen.
Kathy
Hicka har med illamående att göra, dvs istället för att kroppen skickar ut signaler om illamående, så börjar man hicka istället.
Hannele
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-08-2005, 22:13)
1msk strösocker brukar hjälpa

Mor doppade sockerbit i ättika, när jag var barn.
Var det mot hicka? blink.gif
lavendel2
Vi fick nåt som hette Hoffmans droppar på en sockerbit...både mot hicka och när vi hade varit ledsna och upprörda...gott och starkt...vete f-n vad det var i dom? tongue.gif
Lavendel
bikiv
Hicka orsakas av att mellangärdet ofrivilligt dras ihop som i kramp. Det gör att man tar ett snabbt, djupt andetag som avbryts av att stämbanden tillsluts.

Hickan går förstås över om man lyckas häva krampen i diafragmamuskeln.

Själv brukar jag kraftig andas ut (krysta) men med stängd mun! Man kan också försöka "skrämma sig själv" om ingen annan gör det...
Tesa
Jag tar en klunk vatten i munnen och lutar huvudet bakåt så gott det går och sväljer med sträckt hals..trots att det nästan inte går...funkar varenda gång..på mig iallafall...
*Felix matte*
CITAT (lavendel2 @ 29-08-2005, 19:06)
Vi fick nåt som hette Hoffmans droppar på en sockerbit...både mot hicka och när vi hade varit ledsna och upprörda...gott och starkt...vete f-n vad det var i dom? tongue.gif
Lavendel

Men Hoffmans var ju Hjärtstyrkande! laugh.gif innehöll väl Eter om jag inte är alldeles felinformerad.

minns faktiskt än idag lukten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon