Full version: Näva
lolo
Jag undrar hur en spansk näva ser ut? Tror jag har den i rabatten, men är osäker. Den får mörkceriselila blommor, massor i klasar. Bladen är mörkgröna och växten blir hög, vill gärna lägga sig ned så att säga. Kan det vara en annan näva? Vacker är den i allafall! Detta att den lägger sig ned, beror det på att den vill krypa längs marken? Blomningen har varat länge och den blir snabbt stor under sommaren. Väldigt tacksam för svar. rolleyes.gif
yenny
så här ser den ut:

google
lolo
Nja, den ser inte ut så i blomfärgen, min är snarare ceriselila i färgen, men mer lila. Den är inte en mattbildande sort utan blir högre men lägger sig gärna på marken utan att rota sig. Någon annan som vet?
yenny
på den här sidanfinns det massor med nävor:

trädgårdslistor
lolo
Hej! Tack för tipset om nävsidan! Har nu kommit fram till att det måste vara en spansk näva jag har, planterade en sån just där i fjol också och etiketten försvann under vintern. Min är dock mer mörkcerise, men den finns väl i olika nyanser, kanske. Stort tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon