Full version: Ljusbrist?
Bessie
Är det någon som har en ficus benjamina (variegata) och kan berätta hur bladutvecklingen borde gå till? De nya blad som har kommit till nu i sommar har ljusgröna partier i stället för rent vita, och jag undrar om det är något som kommer när bladen blir äldre eller om den helt enkelt står för mörkt -- i österfönster omkring en meter in i rummet, men skuggad av en kaffebuske. Mormorshibiskusen har sju knoppar under utveckling (biggrin.gif inte illa på två grenar men unsure.gif, ska de verkligen hinna utvecklas allihop?), så alldeles solfritt kan det ju inte vara här i holken.
LadyAdina
Jag har inte haft min variegerade så länge, men den reagerade direkt när jag flyttade den från söderfönstret till nordväst med att presentera gröna blad (både helgröna och sådana där det vita blivit ljustgrönt istället), så den fick åka tillbaka till söderläget och nu hoppas jag den vackra variegeringen (heter det så när man böjer det???) kommer tillbaka! (Och nordväst-fönstret är ändå relativt ljust.) Så grundat min min kortvariga och begränsade erfarenhet så skulle jag testa att ställa den ljusare. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon