Full version: Insynsskydd
Karamell
Äntligen har vi fått bort häcken från framsidan och ska ersätta med ett staket med grind. Nu återstår en knixig sak. Vi har ett fönster bredvid dörren där man ser rakt in hos oss. Har försökt med en tunn gardin, men det stjäl så mycket ljus att man alltid måste ha tänt i hallen då. Vi tänkte försöka hitta ett träd eller buske, gärna vintergrön (eller täta grenar), ca 2 m hög och gärna dekorativ som vi kunde plantera så att den står ivägen och därmed skyddar från direkt insyn från gatan.

Tacksam för alla tips och idéer om hur vi ska göra.

Vi bor i zon 1 och trots mina icke-gröna fingrar växer allt så det knakar, typ.
Fenja
Risken med barrträd är väl kanske att det blir för mörkt i synnerhet på vintern... Men det finns en massa olika thujor till exempel som kanske skulle kunna passa. Kolla på en välsorterad handelsträdgård.

Här är en lista på buskar som blir mellan 1,2-2 meter höga, de flesta är lövfällande:

Acer palmatum 'Dissectum' japansk fliklönn
Aronia melanocarpa v.elata svart aronia
Berberis koreana koreansk berberis
Cornus alba 'Guchaltii' gulbrokig kornell
Cornus alba 'Argenteo marginata' guldkornell
Cotoneaster lucidus häckoxbär
Cytisus praecox vårginst
Euonymus alatus vingad benved
Forsythia mandschurica manchurisk forythia
Forsythia ovata tidig forsythia
Hydrangea arborescens 'Grandiflora' vidjehortensia
Ilex meserveae 'Blue Agel' blå järnek
Lonicera ledebourii skärmtry
Lonicera involucrata 'Lycksele' skärmtry
Lonicera syringantha syrentry
Magnolia stellata stjärnmagnolia
Malus sargentii E bukettapel
Paeonia suffriticosa trädpion
Philadelphus 'Mont Blanc' smultronschersmin
Prunus x cistena svartplommon
Ribes sanguineum 'Koja' röd rosenrips
Ribes alpinum 'Schmidt' måbär
Rubus odoratus rosenhallon
Salix purpurea 'Nana' dvärgrödvide
Spirea x billardii klasespirea
Spirea x cinerea 'Grefsheim' brudspirea
Symphoricarpos albus 'White Hedge' snöbär
Syringa mirophylla 'Superba' småbladig syren
Viburnum carlesii luktolvon
Viburnum x juddii vårolvon

Mvh
Fenja
Evin
Trollhassel och ormhassel är fint, ifs lövfällande men har ett tätt och vackert grenverk. Väldigt fint att sätta julgransbelysning i under vintern.

Frilandshibiskus - växer snabbt och blommar fint under sommaren. Lövfällande och får löv ganska sent på våren. Fin med belysning oxå.
Karamell
Tack för hjälpen!

Det var ingen dålig lista Fenja - jag får ta och slå upp hur de ser ut, för hälften av dem är helt okända!

Evin - trollhassel visste jag inte att den kunde bli så stor.

Men var får man tag i STORA exemplar? Jag menar, om vi köper en liten skrutt på 50 cm lär vi få vänta innan den gör den nytta vi är ute efter!
Ingrid på Västkusten
Går å beställa i plantskola.

Markarbetet är A och O - något som många slarvar med. Och stödvattningen under första och ibland andra året.
Karamell
Tack Ingrid, jag får ta och höra med Petab. Ge gärna tips om markarbetet. Jag trodde man grävde en grop, supervattnade, ställde ner växten och fyllde på men ny fräsch jord. Räcker inte det?
Ann i Göteborg
Hej

Har du möjlighet att plantera ca 1m ut från fönstret? Då skulle jag sätta en Taxus Baccata "Fastigiata Robusta" där (pelaridegran). Den kommer att hindra insyn rakt in från gatan och dessutom ge begränsad insyn snett in också. Otroligt vacker och mycket fin med ljusslingor i som det tidigare tipset. Kanske Taxus på var sida om entrén om du gillar symmetri, lite pampigt!

Nackdelen är väl då att den inte är billig - någonstans mellan 500 och 1000 kr får du nog räkna med för en enmetersplanta. Men det finns billigare pelaridegranar i handeln (Fastigiata Robusta == Rolls Royce) men principen för insynsskydd blir dock detsamma.
Karamell
CITAT
Har du möjlighet att plantera ca 1m ut från fönstret?

Ja jag var nog lite otydlig där. Vi hade tänkt oss plantera den sisådär 2 meter ut från väggen, kanske är det 3 m tom. Jag har inte mätt. Men den ska stå så där strategiskt ivägen, mellan ingång och uppfart. Vägen man ser in ifrån är ca 10 m från vår uppfart som vi delar med tre grannhus. Är det mörkt ute och ljust inne så ser man precis allt ända från vägen. Många som promenerar med sina hundar och tittar in... Och så vill man kanske inte visa alltför mycket för grannarna heller tongue.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Karamell @ 31-08-2005, 13:01)
Tack Ingrid, jag får ta och höra med Petab. Ge gärna tips om markarbetet. Jag trodde man grävde en grop, supervattnade, ställde ner växten och fyllde på men ny fräsch jord. Räcker inte det?

Just det - man gräver en grop gärna lite större än krukklumpen - sticker ner den vattnar å fyller igen med ny fräsch jord.
Ja jösses!

vad som händer om man fyller på med fräsch ny jord kan vara flera scenario:

1) Den nya fräscha jorden är oftast helt torvbaserad. Om den torkar ut så klibbar den ihop runt rötterna på växten och när man vattnar rinner vattnet förbi d v s väter inte de torra torvklumparna.

2) Vid tillförsel av god gödslad jord i ett område med sämre jord så när rötterna etableras så vill de inte växa längre bort än där det finns godis. Följaktligen så blir det en häck/planta med dålig förankring

3) Dåligt dränerad jord - tillförsel av god jord gör att det blir brunnseffekt d vs blir extra blött just där. Många tror att häller man bara grus där så blir dte bra - suck.

4) Rotsnurr. Många planterar genom att sticka ner rotklumpen som den är. Bryt upp klumpen! ja - man blir förfärad över hur ltie rötter växten oftast har men bred ut dem - sträck dem - de skall växa BORT ifrån stammen!

5) Tips : Höj upp häcken/plantan lite grann - en klump/hög på 20 - cm cm - gärna med kant. Detta ger bra dränage och ger bra möjlighet att tillföra gödsel och vatten så att vattnet stannar där och rinner dit det skall i ett tidigt skede. Vill man inte göra kant så en liten kulle ändå gör susen.
Har man tomt anlagd med sprängsten och blålera är detta ett måste.

6) Håll ogräsfritt ! De snor jättemycket och vid lätta regn kan de sno allt vatten som kommer. Ett smart tips är att sätta smultron - de släpper ner vattnet till rötterna och ger goda bär :-)

7) Vattning - skaffa bevattningsspjut. Vattna första året och även andra OFTA.-
Karamell
Å tack!

Jag ska kopiera det du skrev till min lilla trädgårdsfil på datorn. Där samlar jag alla goda råd och tips jag får här och på andra ställen. (Problemet är bara att de ofta är motstridiga och det är svårt för mig som nybörjare att sålla... blink.gif )

Smultron är ju genialiskt! Vackert att se på, goda att äta - OCH bra för vårt nya träd!
Karamell
Tack för ert engagemang. Vi for en sväng till Petab och blev förälskade i ett japanskt körsbärsträd. Så det blev det. Nu står det strategiskt placerat vid det nya staketet så att grannar och förbipasserande inte kan se obehindrat rakt in hos oss. Hoppas trädet trivs hos oss.

Tack Ingrid för alla dina goda råd. Har försökt följa dem. Men smultronen får kanske vänta till nästa vår. Ska strö ner lite frön, för de ska tydligen gärna sås på hösten. Kommer det inte upp något ska jag köpa plantor istället.

Vi blev med familjeäppelträd också. En sån trevlig uppfinning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon