Full version: Nypon!
Solstrålen
Jag vill torka nypon till te och "strössel". Skall nyponen kärnas ur - oklart i de recept jag läst?
rosita
Jag gör alltid det! smile.gif De torkar fortare när man har delat dem och då är det ju lika bra att kärna ur dem, så kan man använda dem till vad man vill sedan; te, soppa, bak och "strössel". rolleyes.gif
ejjan
Jag skulle oxå ha kärnat ur. En bekant gjorde inte det och upptäckte härliga små larver i sin nyponsoppa... ohmy.gif
karjo
Kan man plocka alla sorters nypon eller ska man hålla sig till "vilda" rosbuskar?
Boxer
CITAT (karjo @ 28-08-2005, 18:55)
Kan man plocka alla sorters nypon eller ska man hålla sig till "vilda" rosbuskar?

Precis vad jag också undrar!!!
rosita
Jag plockar alltid vilda, av den större sorten nypon, det finns de som ger små nypon, men de tycker jag är för små att kärna ur. Jag har bekanta som hellre plockar de små sorterna och då torkar dem hela, men jag vill inte riskera att hitta larver i soppan! mad.gif
mulle
Nypon från odlade vresrosor är utmärkta att använda. Urkärnade.
KURT
Det finns recept där man kokar delade nypon och passear dem utan att kärna ur. Jag provade det, men det kom med fröhår så det kliade en massa i halsen när man åt soppan!
Solstrålen
Är det någon som har förslag på hur man enklast kärnar ur dem? Min mamma tipsade om hushållsassistentstillbehör som funkade - men min har inget sådant tillbehör.
KURT
CITAT (Solstrålen @ 29-08-2005, 09:59)
Är det någon som har förslag på hur man enklast kärnar ur dem? Min mamma tipsade om hushållsassistentstillbehör som funkade - men min har inget sådant tillbehör.

Man får nog använda en liten sked. "Hushållsassistentstillbehöret" är nog just passertillsasen och det fungerar för "alla" frukter utom just nypon, p g a fröhåren, som slinker igenom vid passeringen. Annars är ju passertillsasen suverän när man gör t ex äppelmos, eller vill passera svarta vinbär, krusbär eller andra bär.
Platinum
Så nästa fråga.

Hur torkar man nyponen efter att de är urkärnade, i rumstemperatur eller i ugn på svag värme?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon