Torun
Finns någon som har erfarenhet av pekanträd (eller pekannötträd?)? I West Virginia och Virginia i USA växer de utan problem trots att där ibland kan bli riktigt kallt på vintern. Tänkte att de kanske kunde klara zon 1 i Sverige men alla mina försök att hitta ett pekanträd, växande eller i plantskola, har misslyckats. De borde väl finnas?

Någon som vet?
wolkenkrabber
nu vet jag inte helt hundra, men jag skulle tro att pekanträd behöver en varmare och längre säsong än sverige har att erbjuda vissa år, sen kanske köldknällparna är mindre långvariga i virginia?. men det är helt säkert värt att undersökas, kolla på http://www.esveld.nl dem kanske har pekanträd till salu, se skickar över hela europa
Ludvig Johansson
Jag köpte ett litet pekanträd på Coop i somras för 25kr. De hade lite olika medelhavsväxter i en låda som de reade ut. Trädet är nog tänkt som krukväxt men om nåt år när det växt till sig och acklimatiserats kanske det får flytta ut. Däremot har jag inte hört att någon skulle ha odlat pekannöt i Sverige, men om ingen gjort det så ska väl nån vara den första?
Torun
Jag hittade den (Carya illinoinensis) på den holländska webadressen. Tack! Ska beställa till våren så får jag avrapportera överlevnadspotentialen när den stått en kalmarvinter... Kanske är det säkrare att satsa på mullbärsträd. Det står några här i Kalmar redan så det borde gå.
askur
Varför inte prova C. ovata (Skidhickory) också - goda nötter och vackert träd. Och enligt uppgift ska det vara härdigt upp till zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon