Full version: Änglatrumpet
sajjbertjorven
Hej!
Köpte en änglatrumpet i våras. Den har inte blommat i år (kanske den inte gör 1:a året?) Nu börjar den tappa bladen och se lite vissen ut. Är det någon idé att övervintra den och i sådanafall hur gör jag?
En fråga till; Vad gör jag med mina jordgubbsplantor på hösten?
Tack för svar
S blink.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Det är bra om tar en titt på de olika avdelningarna som finns här och försöker att ställa frågorna där de hör hemma när du blivit lite varm i kläderna.
Har du ett svalt utrymme att ställa din änglatrumpet i över vintern, runt +10 grader så är det optimalt. Dra ner nästan helt på vattningen. På vårkanten tar du och planterar den i kogödsel som du köper på påse, använd den i stället för jord, så kommer den att växa, blomma och bli stor! Den vill ha en STOR kruka! 3-4 veckor efter omplanteringen så börjar du vattna med flytande gödsel varje gång. Det är ena riktiga gottegrisar. Men det funkar att övervintra inomhus med, men de blir ofta ganska trista, tappar alla blad och står som pinnar.
Berätta var du haft jordgubbarna i sommar och i vilken zon du bor så är det lättare att svara på det. Här har du en länk till en zonkarta.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Klart du ska övervintra den -den klarar att stå i vanlig rumsvärme om så är nödvändigt -lite vatten så den hålls fuktig , men aldrig blöt i vinter -låt jorden torka mellan vattningarna -
Jordgubbarna ? -bor du i lägenhet o har balkong?-eller kan du gräva ner dem i jorden ute ? smile.gif
sajjbertjorven
Hej och tack för svaren!
Ja, jag är ju ny här på sighten så jag får be om ursäkt om jag är i fel forum och härjar. (Vad skulle jag varit?)
Mina jordgubbar har jag i mitt trädgårdsland och jag bor nere i skåne.
Ska jag bara låta dem vissna ner nu eller skall jag gallra bland plantorna på något sätt?
Tack/S
Reserv
Välkommen tjorven wub.gif jordgubbarna klarar sig alldeles själv. Och var du "skulle" vart? Jag tycker att här duger men andra kanske misstycker, beror på hur petig man är rolleyes.gif Annars så syftas det på köksträdgården, där kan du hitta mycket om du söker. Änglarna har jag ingen hand med själv så ett råd från mig där är nog inget bra rolleyes.gif Lycka till ändå och hoppas din ängel klarar sig wub.gif
krellus
Japp, vi övervintrar änglatrumpeten i rumstemeratur med minimal vattning och det går utmärkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon