boss t
Vi har fått stora problem med vatten sedan grannen tog bort en massa träd o gjorde en slänt mot hans byggnad som ligger mycket högre än vårt hus. Vi funderar på att plantera en pilhäck då vårt staket även är fult o slitet. Kan det vara en bra lösning på båda problemen?
Sen vill jag flytta en gammal schesminbuske som står så dem skugga våra nya rosor. Jag klippte ner den hårt i våras men den är redan för stor. Hur tungt är det o har den djupa rötter. Den blommar ju inte om man klipper o den är fin när den blommar.
KURT
Sök här så finns det mera information om pilhäckar. De kräver mycket jobb och det blir inte så vacker häck. Jag skulle välja en annan häckväxt, gärna en friväxande häck.
Marie zon3
Hejsan,

Jag flyttade en gammal spireabuske i fjol från gräsmatta och till en friväxande häck, och det gick bara bra! En rekomendation är dock att vattna igenom marken en dag innan för att gräva i torr mark är svårare en fuktig, men föresten det kanske ni inte har problem med. Ta med så mycket rötter du orkar och ha en vass spade och mycket vilja så går det. Förbered den nya gropen först och vattna på ordentligt efter flytten!

Den har kompakta rötter och jag är väldigt dålig på att ange mått men 10 dm bred och 5 dm djupt fick jag nog gräva!

Lycka till,
Marie
Sommartorparn
Hmm....
Gamla schersminer kan vara mycket stora och vidlyftiga. 3-4 meter höga sisådär och i så fall antar jag att dom i motsvarande grad har vidlyftiga och djupa rötter ..... Pröva att göra det sent i höst när marken är fuktig, oktober-november. Gräv brett och djupt och försök få med så mycket som möjligt. Kanske får du den att växa på det nya stället samtidigt som den kommer upp igen på det gamla stället ..... wink.gif

Vad gäller pil så verkar det vara perfekt att ha som häck där det är vattensjukt. Det finns olika sätt att göra en pilhäck på. Dels finns det dom där flätade staketen som får lite rufsigt grönt över sig. Vad jag förstått kräver dom en del skötsel för att hålla sig snygga. Ett sånt staket har ju inte så mycket bladmassa så det kanske inte suger upp vatten så mycket som ni önskar.

Sedan kan man göra mera klassiska häckar av pil också. Jag såg en kul grej som någon gjort: Ca 1 meter långa pilstörar som stuckits ner i marken och hamlats så att det blev tufsiga bollar. Det var som om de vore träd men dom var mycket lägre. Eftersom dom stod ganska tätt så blev effekten en bullig häck som liksom svävade 1/2 meter över marken. En slags mellanting mellan träd och häck.

Vilken slags pil som är bäst för häckar och hur man sköter dom är Cilla rätt person att svara på. Hallå Cilla, var är du? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon