stina
Jag är sugen på att skaffa en Polstjärnan. Någon som har ris eller ros att ge den???

/Stina
kerstin z5-6
Ett trist taggmonster som undantagsvis uppvisar sin bästa sida laugh.gif

Nää , men underbart är kort stämmer på den i alla fall smile.gif
stina
Isch då!!! Ångrar mej!!

Tack Kerstin!
kerstin z5-6
R .helenae hybrida är ett trevligt alternativ smile.gif
Tesa
Växer nåt alldeles hejdlöst men den går att tukta hårt...om man har kraftiga handskar... tongue.gif
stina
Rosa Helena har jag i närheten. Kom på att jag nog inte ska ha en så stor klätterros just där. Funderar på en Coral Dawn istället. Inte alls lika.....

/Stina
Elanor
Bara ROS!!!

Men så har jag också mitt hus i zon 6. Jag planterade en Polstjärna för tre år sedan. Den har nu vuxit sig upp till taket, medan flera av de andra rosorna, avsedda för samma klimat, frusit ihjäl.

En äldre finsk man var hemma hos mig i somras. Han gick fram till rosen, luktade på den och sa: Den luktar som när jag var liten.

Ni som dissar Polstjärnan bor kanske i klimat där man kan få vinrankor att växa. Men hos mig är Polstjärnan drottningen bland växter!
stina
Ja jag har förstått att Polstjärnan är KANON i högre zoner. Men min tomt ligger i zon 2-3 och då finns ju lite att välja på.... En bekant bor i zon 5, blåsigt, öppet och kallt!!!!!!! och hon är överlycklig över sin Polstjärna smile.gif smile.gif smile.gif Jag tycker den är vacker och kommer med all säkerhet skaffa en (gillar det vilda, lite otämjda utseendet) men vill gärna ha en ros som blommar LÄNGE just där jag behöver en nu!!!

/Stina

smile.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
nänä...inte..jag har lika kallt som du smile.gif -Jag tycker William Baffin , Helanae h , Quadra , och John Cabot är så mkt mindre taggmonstriga -dessutom blommar alla utom hybridan hela sommaren ..Polstjärnan har frusit ner xflera hos mej
men den står -som de flesta rosor jag har, helt fritt o inte mot vägg...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon