AnnikaH
Behöver tips på växter som passar i soligt söderfönster i vårt konferensrum på jobbet.

Det stod orkidéer där när jag började, men bladen har blivit alldeles sönderbrända och ja... de ser ganska ledsna ut i övrigt också. De få blommor som fanns trillade av en vecka efter att knopparna slagit ut, till exempel. Så nu har jag räddat dem över till bättre läge.

Men vad sätter jag i konferensrummet istället? För att ytterligare komplicera saken är fönsterbrädet bara 10 cm djupt, så vi kan inte ha några stora krukor där. Däremot är det långt, så vi kan satsa på många istället.

Något som tål solen, som inte behöver pysslas om dagligen och som är fint att titta på. Finns sådant?

Tips mottages tacksamt!
GoSatta
kaktusar och andra suckulenter. Euphorbior är min favorit, tåliga och växer också ganska fort så man iaf får se att det händer något. asblommor är också trevliga och gillarmycket ljust.
Brask
Pussmun och paradisträd är ett par bra alternativ.
Alexander-VG-zon3
jag hade någ satt några dadelpalmer där
för att
dom gillar höga ocg små krukor
dom klara en torrperiod bra
man behöver inte ge dom näring
dom kkan få bruna blad men det är bara att klippa veck så kommer nya
det bler en snygg detalj
jag har själv dadlar jag ger dom inte näring och låter jroden tårka upp ordentlig
och dom frodas den störrsta jag har har 10blad plus 2 som inte är färdiga dden sttor i söderfönster och är en halv meter hög
så det hade jag någ tat
sen kan man även blanda dadlar med pardisträd eller nån annan öken växt så bler det jätte snyhggt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon