Full version: persika
JonasQ
Är det någon som har kännedom om denna? Det är tydligen en rysk sort som försöksodlas på en plantskola här i finland som jag lyckats få beställa ett exemplar av. Den verkar vara härdigare än frost efterssom den odlas i finska zon 4 vilket motsvarar zon 6 i sverige ungefär.

Har ingen info om den överhuvudtaget så allt tas tacksamt emot smile.gif
mulle
Och Jonas, om du får information om den från annat håll - var snäll och delge oss andra!
Mulle
JonasQ
Nu är den beställd. Fixar hit den info jag får med leveransen sen (om det finns någon...). Kan försöka ta en bild på den oxå när jag får den (vilket kanske inte säger så mycket men i alla fall).
JonasQ
Är det någon som vet hur det är med fertiliteten hos persika? Frost är väl självfertil men fungerar den även som pollinerare åt andra sorter?
wolkenkrabber
vartifrån har du beställt den? jag är intresserad! jag vet inte med säkerhet ang pollineringen men det borde väl funka med körsbär eller plommon, de är ju nära släkt, ananrs har jag för mig att persikor i sig är självfertila
JonasQ
Den är från www.blomqvistplantskola.com här i finland. De har otroligt mycket äppelträd, 160 sorter! Ägaren har även skrivit boken Äppel i norr som kanske är bekant för några av er här... Ingen aning om de levererar till sverige.
lyckero
Hej!
Jag köpte havtorn för några år sedan på Blomkvists plantskola. Då gick det alldeles utmärkt att få dem levererade till Sverige. De var med på Trädgårdsmässan i Sollentuna (7 år sedan).
mvh
Lyckero
wolkenkrabber
på deras hemsida (svenska versionen) stog det att den var för krukodling / uterum
JonasQ
Det beror säkert på att de inte är testade ännu och därmed ännu inte "zonbestämda". Jag informerade dem om min zon och fick följande svar via mail tidigare:

"Hej!

Vi har plantor av persikosorten Moscow welvet som klarat sig två
vintrar här i zon IV."

Går väl inte att lova härdighet efterssom den bara odlats två år där. Mina träd ligger 2-3 zoner under hans odling så jag försöker gärna, har det lyckats 2 år där så borde jag oxå ha förutsättningar.... Kostar inte mera än ett restaurangbesök heller smile.gif
mulle
Jag tänker också beställa ett!
Mulle
JonasQ
Undrar varför man alltid dras till att pröva sånt som är mer eller mindre omöjligt/svårodlat. E tydligen inte ensam om det här i forumet heller... Naturligtvis är det ju mycket roligare om man lyckas då.
Gåsis
Roligare att lyckas och mindre nesligt när man misslyckas. Vindruva på friland i zon 7 wacko.gif Det blir nog persika här med...

/Åsa
JonasQ
Fick svar idag, min Moscow kommer imorgon smile.gif och en vindruva Supaga... Det blir alltid mera än man tänkt sig...
JonasQ
Idag fick jag då mitt träd. Såg friskt och glatt ut (om man tycker att träd kan se glada ut?). Ska se om jag lyckas knäppa en bild av det över helgen. Grundstammen det var inympat på var St. Julia. Säger det någonting till någon här?

Blir spännande nästa vår. Klarar det vintern, är det självfertilt, är det tillräckligt gammalt för att få frukt?

Hur gamla ska Frost vara före de bär frukt?
Sven Karlsson
Hej.
Grundstammen var inte det prunus St. Julien Indra II ? En plommon stam som man brukar ympa just persika, aprikos och nektarin i och blir 3-5 m hög. Klipp inte den nu utan vänta till i febr. så kan man köpa ymp av dig? Om du säljer. Lycka till med den. Hälsningar Sven wub.gif
JonasQ
Om det är ett plommon till rot borde den ju vara härdig nerifrån eller? Ska avge rapport i vår hur det går.

Har ingen erfarenhet överhuvudtaget hur det är att ympa på persika, fungerar det som med äpplen och går lika smärtfritt?

Jag byter heldre ympris än säljer, pengar är så värdsligt smile.gif Däremot kan det ju vara lite knepigare när vi befinner oss i olika länder, hur lång transportsträcka klarar sig ympris?
Sven Karlsson
Det svåra med persika är att om man får två-årskott så blommar de och då brukar ympen förbruka sin kraft till det och sedan klarar den inte växa vidare( samma som äpplen). Men nu har du väl bara ett-årsris och då går det bra. Stammen tål tror jag det var -34 grader C så den är bra härdig och med snö på resten så skall den klara sig bra. (Jag kommer att ympa i början av mars och håller till i källaren med värme och ljus. Kommer att beställa äppleris från Gränna och en del genbanker. Kommer att ympa 25 st persika frost om allt går som tänkt. Det är svårt att bestämma antalet beroende på hur det går. Slarvade med ympriset så jag fick sätta det i vatten men glömde torka av det innan jag ympade och det kostade mer än 30 fina ympar men så är det i bland.
Ympris kan fraktas mycket långt. Man lägger blött hushållspapper om kvistarna och lägger dem i en plastpåse sedan i ett yttre förpackning. Jag skulle tro att det kan klara sig en vecka utan svårighet.
Sven
JonasQ
Om de klarar sig en vecka så är det ju inga problem. Vi kan gärna byta lite ris frammåt våren.

Har du någon erfarenhet av att ympa in på rönn?
Sven Karlsson
Jag har ingen erfarenhet av rönn utan använder olika grundstammar då jag köper dem för en tia. Då vet jag vad för träd jag får. Jag använder mest B- grundstammar som blir 2-3 m höga och en halv till en meter i omkrets. Dels så kommer frukten lite tidigare och så är träden hanteringsbara . En del blir u-spalje andra enkel kordongträd. Till våren skall jag sätta upp en frost borttagare för blomningen på hela anläggningen som ochså skall användas till att skrämma rönnbärsmalen enl. en trädgårdskonsulent som påstår att de bekämpas med vatten?? Har bara en liten tomt men har en del träd nu ock olika sorter. Kommer att föröka de första ja ympade då jag får en 100 ymp av dem om de avmognar väl. Har i dagarna givit dem en regäl PK-gödning som nu vattnas ner för bra invintring och knopp sättning.(berätta vad du vill ha av äpplen eller plommon ,eller frost och om jag inte har det kan jag kanske skaffa det.Sven wink.gif
JonasQ
Nedanstående är de sorter jag har för tillfället bortsettt från persikan:

Körsb. Gårdebo
Äppl. Aroma
Augusti päron
Äpple kanel lokal sort
Krikon (2 olika lokala sorter)
Surkörsbär lokal sort
Päron Tonkovjatka
Äppl. Transparente Blanche
Plommon Kuokkala
Päron Pepi
Äpple Tallinnan päärynäomena
Hasselnöt
Plommon Kressu
Skuggmorell
Körsb. oidentiferad svensk sort

Om något av ovanstående ä intressant kan jag gärna skicka. Jag är intresserad av sådant jag inte har. Var köper du grundstammarna och hur stora är de i handeln?
Sven Karlsson
grundstammarna köper jag hos Rögle Plantskola och B- stammarna är c.a 1 m långa med rötter utan jord och kommer med lastbil i början av mars. Plommon stammen kommer i år lite senare därför det var lite kallare än vanligt. De kom i slutet på mars. De är från tyskland men genom samma firma. Minsta är 25 st man får beställa. Plommon stammarna är lika stora och 25 st i varje bunt utan jord och brukar kosta 150:- i frakt. Man får ställa dem i vatten och sedan ympa dem och sedan ner i kruka. Jag använder 1½ liters dricka flaskor som jag tar bort överdelen på. Använder vanlig påsjord i 50 l säckar. Har bevattningsbord som rymmer en 66 flaskor. Två lysrör till varje(varje lysrör har två rör i varje amatur, allså 4 rör till varje låda) Man ser rötterna växa i flaskorna och ympen uppåt. Efter ympningen sätts allt på +25 grader C i 9 dagar då har ymparna växt i hop.Eftersom det är vinter här då så går jag flera gånger om dan ner i källaren för att se våren värka med nya färska löv. Ja, man längtar dit redan.Kommer att titta på dina sorter i helgen men jag läser på många ställen om sorterna för att få med det mesta. Avstår olika sjukdomar och vatten är det bekämpningsmedel jag använder samt bliligaste gödseln. ALLTSÅ EJ KRAVGODKÄND anläggning Men annars det bästa som finns. Därav Rögle plantskola för de följer EU.s-regler samt Gränna plantskola för ymparna. Se på ebbes plantskolaför de har nästan samma sorter.
Jag kommer i höst med en hemsida och där kommer alla sorter att vara med. jag satsar bara på äpple och plommon med persika för att dra uppmärksamhet till vår by.
Var med och drog fram bredband till vår by, det blev 100 MBit i hastighet och alla verkar vara nöjda.
I fjol gick allt snett vid ympningen. När grundstammarna kom så kom inget ympris efter en mån. kom det men bara hälften och så klent att det blev bara 3 ymp per kvist. Men nu på hösten så är alla två-årsymparna som de skall vara och invintras nu för att få bra ympris av dem. Jag kommer att förskuta äppleskörden ett år på detta sätt men får igen pengarna men att jag slipper köpa ympris för en 1000:- kroner. Sedan kommer jag att beställa en del ympris som jag inte har själv. Mäst till zon 5-7 med vissa egenskaper som mycket lete skorv och andra sjukdomar.
Cilla
Som sagt tidigare, roligt att följa detta projekt Sven. I vilken by gör du detta?

Jonas - jag har ympat en del rönn på rönn. Mest för att lära mig hantverket och för att efter några år skära itu ympställen och se vad som hänt. Rönn och äpple liknar varandra när man mpar och de har ganska snabb och "snäll" sammanläkning. Prunus är det lite kitsligare med, och för det mesta ympar man ju dem tidigare på året också. Kalla fingrar är inte det bästa för ympresultatet.

Jag testade också att ympa äpple på rönn några säsonger. Ymparna har god chans att ta sig, men de växer klart sämre än underlaget och blir inte så långlivade. Däremot är de bra för studier. Redan efter ett år kan man skära itu ymparna och se vilka för- och nackdelar de olika ympsätten har.
Sven Karlsson
Hej, Jonas.
Vart bor du någon stans? Fick en känsla av att du bor i Findland, är det rätt gisat? Jag är mycket intresserad av äpple och plommon samt persika. Först en fråga om Blomqvist? Är han trovärdig eller har han mycket "reklam" i sin beskrivning av äppleträna? Han har med mycket om dess förhållande till rönnbärsmalen? Stämmer detta allment i finnland att vissa träd klarar sig bättra och andra sämre? Sedan detta med kräfta? Hur allmän är det runnt om i finnland? Här verkar vissa sorter vara ett gissel sam lera och kall mark. Jag har bara sandjord och köper grundstammar som är kontrolerade samt försiktig med ympris. Tänkte bara odla resistenta sorter men det kommer inte att gå och får väl spruta en del sorter med svavel mot skorv. Kommer att ta in en del finska sorter som tål zon 5-7 här och två zoner lägre hos dig? Gul och röd kanel har jag tänkt samt en del till. Antonovka safrannoje, Hjalmars äpple, Lantun talvi, Turso, Kitajka safranoje, Sariola, Suislepper. Vet du något om dessa sorter?
Själv bor jag i Västerbotten, 10 mij syd väst om Umeå c:a 4 mil från kusten. Zon 5 men ibland kan det bli -30 grader C på vintern och hyvsat med snö. (I natt hade vi första höst natten med -3 grader C så det var allmänt vitt ute. )
Du hade en sort Äpple, Tallinnan päärynäomenapple, som jag inte hört något om.
Kommer själv med en hemsida men det tar sin tid att göra den då jag har besvärligt med ryggen i vanliga fall men lite värre nu du jag till och med svårt att ligga. mad.gif men om man tar mycket medicin så blir det så tokigt ibland. Har beställt 150 B-stammar och 25 prunus St. Julien Indra II för persikor Jag köpte en Persika Frost som skall bli ympris till en del i vinter för att få ut Frosten till så många byrbor som mjöligt så att by till slut skall kallas Persikobyn. Vi bor i en avfloknings byggd och mitt jobb är efter det att vi fick ett kanon bredband(100 MBit i fiber) att sätta orten på kartan med äppleträd och persikor.
JonasQ
Jag bor rakt österut från dig, ca 100 km söderut från vasa. Mina träd står dock ytterligare 50 km söderut vid min fritidsbostad.

Trevligt med bredband, har just fått ett nyt lokalt nät här också.

Blomqvist är nog mycket seriös och känd som en väldigt kunnig och saklig äppelkännare.

På de sorter jag har har jag aldrig haft kräfta och inte sett någon på mina bekantas träd heller. Väldigt ovetenskapligt men min slutledning är att vi klarar oss bra från den här. Vanligaste äppelsorterna här är gissningsvis Transparante blanche och röd kanel.

Tallinan päärynäomena vet jag inget om ännu, planterad senaste vår, följande info fanns där jag köpte den:
Malus domestica Tallinnan päärynäomena, Äppel sommar Växt: Stadigt med täta grenar. Ungträd med upprätt krona. Skörd: tidigt och rätt riklig. Frukt: medelstor, gul, på solsidan röda prickar. Täckfärgen är ljust rödbrun. Frukten har en lätt päronaromsmak och är saftigt. Hållbarhetstid: 4veckor.

Den är från wickmans plantskola, ta gärna en titt på deras hemsida kanske du hittar något som intresserar dig där även: www.tawi.fi/wiplant

Ska du ha mycket träd härifrån trakterna kan det ju lönas för dig att åka över, båt går ju mellan Umeå och Vasa (när den inte är på grund eller har maskinproblem). Gissar att frakten kan bli dyrare än resan om du ska ha många vuxna träd.

Kan nog skicka ymp på både Moscow och Tallinnan om du vill när det närmar sig vår, tar gärna Frost i utbyte. Detta skulle vara väldigt bra efterssom det är osäkert om Moscow är självfertil.

Skulle gärna föröka lite mera själv men har ännu inte ympat direkt på grundstammar utan bara mellan olika äppelträd på kvistar vilket väl har gått hyfsat. Ska se om jag hittar någon leverantör på grundstammar här, iofs borde det väl gå att göra direkt på rotskott av lokala krikon? Då har man ju även garanterad hållbarhet från roten. Ympar du redan i februari? Sker detta då innomhus i värme? Känner du till bra litteratur/hemsida där man kan äsa om detta?

Är persican närbesläktad med både körsbär och plommon på ett sådant sätt att men kan ympa emellan? När är bästa ymptiden för dem? Före de sätter blad precis som med äppelträd? Om du önskar ymp i februari, går det på träd som är i vintervila?

Väntar med spänning på att få se din hemsida när den blir klar!
Sven Karlsson
Jag skrev till dig på anna sida därför min fråga vart du bor.
Jag har mest ympat äpple och då inne( Ute är svårt här på grund av vårtorkan och det mindre varma vädret de senaste två vårarna) Jag ympar i källaren och i början av mars. Ljus används vanliga lysrör (4 rör på varje bädd med plats för 66 st 1½ liters drickflaskor som jag tagit bort halsen på sedan fylt med en 3 cm sand sedan vanlig påsjord från affären( den bliligaste med mycket torvströ i) Efter ympningen planteras grundstammen i flaskan och när jag har 66 flaskor höjs temp. till +25 grader C i 9 dagar då kan man se att kallusen växt i hop om man har genom skinlig plast. Det är nästan lite himmelsk underverk att gå där och titta på hur det växre ihop. Tyvärr så måste man vara mycket renlig ty annars så kan det gå som för mig att 30 ympar dog med blad och allt. Så kniv eller sekatör i t-sprit och avtorkas emellan med rennt papper inget vatten på ympkvistarna utan de torkas ochså av innan man skär eller klipper dem. Sedan sängs temp. till 15-20 grader tills de kan sättas ut utan frost. Givet vis med fullt ljus under tiden. I frakt för grundstammar betalar jag c.a 150:- kr per gång och då är det 100 st i gången. ( De sänds utan jord då de är i vintervila)( Jag lyckades få ett undertag genom fört och fick köpa ympkvistar från Blomqvist plantskola våren 05) Träna är onödigt känsliga så jag har svårt att tro på ymp på körsbär men jag kunde öka antalet grundstammar så du fick en del till dig.(Vad kostade persikak du köpte av Blomqvist och frakten?) På internet är det massor om hur man ympar och bra bilder ochså. (Fast jag inte kan engelska så hämtar jag det mesta därifrån över internet)
JonasQ
Den kostade 30 eller 35 euro och frakten var kring 7 euro om jag inte minns fel.
Sven Karlsson
Blomqvist har inte flera sorter så du kunde köpa en till? Eller en av samma sort åt mig: Så skickar du ympkvistar av den så får du både äpple och plommon grundstammar och ympkvistar. Det är skarv ymp som gäller i mars och kan du göra som mig ha dem under lysrör. Så har du en vacker planta av varje ymp till våren. Du kan göra som Blomqvist gjorde ympade dem i mars och satte dem i kylrum men då växer de inte som nu. Det lärde mig en plantskolägare i skåne och hans förslag var så bra att i år blir det tre omgångar med 66 flaskor på underbevattningsbord. En plastlåda som man har en speciel matta och får en slags bevattning, men den fungerar lite dåligt, blir för mycket vatten så att en del grundstammar dör. Måste investera i två sådana bord ock 4 lysamaturer de är långa och en del annat för 2000:- kr sedan kommer grundstammar av olika slag. (Att skick pengar till finnland är omständigt. Måste till bank och sända till bank i finnland och det tar de över 50:- kr för.)Men ympriset och grundstammar går att skicka på posten på ett enkelt sätt med bara porto och i pappers rulle på 70-80 cm långa rör. För bilder på internet, sök på ord för ympning på engelska eller på svenska där finns ochså bra bilder. Kommer på min hemsida att lägga ut bilder på ympning eller hänvisningar om det men det går lite sakta eftersom all mjöligt måste göras först.
Nicke Skellefteå (zon 5)
Hej Jonas, Jag har sedan våren 2004 ett persikoträd av typ Moscow Velvet planterat i min trädgård i svenska zon 5-6 (Boviken, ca. 1 mil norr om Skellefteå). Trädet har hittills klarat vintrarna med bravur, utan några tecken på frostskador på stam. En del toppar på årsskott kan frysa något under kommande vinter, men överlag verkar trädet vara väldigt härdigt.
Trädet har satt kart såväl sommaren 04 som 05. Dock har de efter 3-4 veckor trillat av. Trädet står på friland och borde, med facit i hand, ha planterats som sydspaljé istället. Å andra sidan är det kul att testa gränserna...

Trädet har inte börjat blomma än i år, men troligen är det bara någon vecka bort.

Mitt träd är precis som ditt från Blomqvists plantskola.

/Niklas
jegi
Trevligt, låter ju häftigt med persika på friland där uppe.
Själv trodde jag att ett Moscow velvet var på väg till mig, men det hade tagit slut och Blomquists har det inte längre.
Jag får förlita mig på Frost som blommat rikligt i år.
Ophelia
Och jag min gam är superintresserad av att veta hur de smakar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Nicke Skellefteå (zon 5)
Kan ju faktiskt vara så att Blomqvist har slutat med den för att den inte var fullt så lovande som han hoppades på. Fast detta är bara spekulation från min sida.
Till Ophelia kan jag bara bekräfta att jag också är väldigt intresserad av att få smaka. Dock hyser jag jag inga större förhoppningar om skörd denna sommar då våren hittills har varit miserabelt kall och eländig. Dessutom är jag stygg och fostrande med mina träd och tycker inte att man ska skämma bort dom med skuggande säckväv, värmande husfasader etc. tongue.gif
Sven Karlsson
Är det flera som har denna persika? Vill köpa kärnor efter uppätna persikor och bort skurna kvistar( Gör detta i början jan så kan jag avända dem som ympkvistar)
Sven Karlsson Norrfors.
Även Riga och Frost är intresanta
Även resistenta Äpplesorter
Ophelia
CITAT (Nicke Skellefteå (zon 5) @ 29-05-2006, 21:15)
Till Ophelia kan jag bara bekräfta att jag också är väldigt intresserad av att få smaka. Dock hyser jag jag inga större förhoppningar om skörd denna sommar då våren hittills har varit miserabelt kall och eländig. Dessutom är jag stygg och fostrande med mina träd och tycker inte att man ska skämma bort dom med skuggande säckväv, värmande husfasader etc. tongue.gif

Attans då laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon