mulle
Jag vill ha några (5, kanske fler) minst två meter höga rosenbuskar.
I första hand är jag ute efter rosa toner.

En avancerad sökning på Rosenposten gav bl.a. de här alternativen:

"Abbotswood"
"Constance Spry "
"Fenja"
"Gerbe Rose "
"Magnifica "
Rosa britzensis
"The Generous Gardener"

Vad vet ni om de här? Och har ni andra förslag? Kom ihåg att buskarna måste vara höga!

Mulle
stina
Jag satte en Magnifica förra hösten. Den var fin när den blommade, men jag tycker inte den har vuxit speciellt mycket sad.gif sad.gif

Nu har det ju inte varit ett speciellt bra rosår i år (i alla fall inte hos mej) så det är väl lite tidigt att uttala sig. Tyckte den blommade en lite kort period också, men det var fasligt regnigt precis när blomningen inföll så det är väl samma sak med det....
kerstin z5-6
Här kan du kolla också -Just nu är det bara P dawn och waasagaming , och Martin Frobishier jag kommer på, förutom albarosorna -ska de blomma om ?dina rosor?
roslistan
mulle
Alla ska inte vara remonterande. Det finns, tycker jag, en viss andaktsfull tjusning med buskar som bara har ett intensivt flor.
Men med i högen skall definitivt finnas de som blommor om och om igen - länge.
Prairie Dawn fick inte så bra betyg på roslistan men MF fick desto mera lovord. Och wasagaming är också ett trevligt alternativ.
En av buskarna ska vara "färgbrytaren" men jag har ännu inte bestämt mig om den ska vara gul eller mörkt röd.
Hurudan är Rosa moyesii?
Mulle
kerstin z5-6
Moyesii är fin men tar tid hos mej för att bli nåt, stampar på låga ben .. .. P dawn saknar eller har mycket måttlig svartfläck -i z4-5-6 medan den inte uppför sig så väl i lägre zoner , Felicite Parmentier är en pärla bland albarosorna
Therese bugnet är en jätte inom 2 år , Hurdalsrosen likaså ,Condrad ferdinand Mayer ? Fin doft-hög tålig
-Minnette tål inte regn alls -annars söt , o mkt hög
Det rosa kanske kan få lite sällskap i vitt -Blance double de Coubert eller Mme Zoetman blir höga o kritvita ,Mme Legras de St germain är en annan vit favorit som på två år nått ansenliga höjder
John Cabot -kan nästan gå för klätterros
Kajsa
Balsgårdsrosorna Anna och Irma, mina är båda 2 m och blommar hela sommaren, friska och fryser inte tillbaka.

Irma, får stora blommor. Den blir säkert mer än 2 m, växer kraftigt.
Anna har lite gult i blomman, ja den är sagolikt vacker.

Constance spry har jag nyssen satt, den får bara beröm överallt.
Blommar en ggn. Den är jag så glad över .
mulle
Oj, oj, oj så vacker Irma var! Den ska jag absolut ha!
Och roligt att höra att Felicité Parmentier är en pärla för den har jag nämligen redan - i den första rosenplanteringen... Där finns också Blanc Double de Coubert.
Nu är nästa på gång...
ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Tanken är att det ska bli något mellan häck och buskage, tjockt och långt! Så till slut bli det nog snarare 15 buskar...
Tack för alla era tips - några av era förslag har jag redan beställt men jag återkommer säkert med flera frågor!
wub.gif
Mulle
kerstin z5-6
Javisst balsgårdarna hade jag tappat bort -Anna är minst lika fin som Irma smile.gif
Skyller på att de inte blommar just nu -Tur att kajsa har huvvet på skaft -rosskaft kanske laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
fruberglund
Köpte Marguerite Hilling i år, den rosa varianten på Nevada. Ska också bli stor som jag fattat det. Väldigt söta blommor i alla fall, lägger in en bild sen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon