Har ni några trädgårdsordspråk, citat eller dikter, av okända eller kända i era gömmor? En väldigt känd är kanske denna! Vill du bli lycklig för en dag, skaffa dig en flaska vin Vill du bli lycklig för en månad, skaffa dig en man/kvinna Vill du bli lycklig för hela livet, skaffa dig en trädgård Kan ni några fler? / Helen
pisanggoreng
29-08-2005, 14:50
Det du skrev är ett kinesiskt ordspråk.
Ett bra citat som jag såg häromdagen är från Paul Scheerbart som 1914 skrev
"Ett liv utan glaspalats är en börda" i sin bok Glasarchitectur
Annica i Sörmland
29-08-2005, 16:04
Den här gillar jag:
Ett träd bör värderas efter sina frukter, inte efter sitt lövverk.
Det kan komma fler från Sörmlandshållet, håller på att kolla genom min citatbok..
Kram Annica
Annica i Sörmland
29-08-2005, 16:14
Har hittat en till...
Den som har en trädgård och en boksamling, behöver aldrig känna saknad.
Kramelikram
pisanggoreng
29-08-2005, 16:40
Den som har planterat ett träd har inte levt förgäves.
TOPPEN! Den tråden har jag helt missat Kan bero på att jag inte kollar in allt Nu har jag mycket att läsa, Tack alla så länge! /Helen
*Felix matte*
29-08-2005, 19:57
DEN SOM ÄLSKAR TRÄDGÅRD. Fri översättning av texten i en amerikansk minibok "She who loves a garden"
...älskar skapandets under och uppskattar lyckan som blommor ger.
...gillar att göra världen mer vacker och njuter av tillskottet av skönhet som hon själv bidrar med.
...har vördnad för alla varelser - allt från utrotningshotade valar som hoppar i havet till varma, pälsklädda vänner som har sina hem i skogen och sångfåglar som bygger bo i träden.
...lär sig från säsongernas lektion och hur livet själv troget följer naturens plan; att det ur varje vintersömn kommer ett underbart uppvaknande som håller sitt löfte precis som det gjort sedan tidernas begynnelse.
...vet att den är endast hennes till låns - att den ömma vårdnad hon skänker jorden hjälper morgondagens barn att föra vidare det hon startat och det ger styrka och bestående värde till hennes arbete.
...älskar nöjet i att leva enkelt och det lugn som ingen människa kan sätta prislapp på.
*Felix matte*
29-08-2005, 20:00
BÖN OM "RÄTT" REGN Ur "Ett år med min trädgård" Karel Capek/Fabel
"Gode Gud, gör så att det regnar varje dag så där från midnatt till klockan tre på morgonen.... Men Du vet, sakta och varsamt så att det kan tränga ned.... Men låt det därvid icke regna på tjärblomstren, gråddådran, solrosorna, lavendeln och de andra, som Du, i Din allvishet, har Dig bekanta som växter som tycker om torrt.... Önskar du, skriver jag upp dem åt Dig på ett ark papper.... Och låt solen skina hela dagen Men inte överallt (till exempel inte på spirean och inte heller på gentianan och rhododendron) och inte allt för mycket....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.