Full version: Druvproblem!
Eva i Västerås
Denna fråga har jag fått av en arbetskamrat:

Vad kan det vara för fel, när man har en 4 år gammal vinranka, Zilga, som kommer varje vår med blomknoppar som torkar in i stället för att slå ut?
Plantan växer fint, och den står i rhododendronjord. Den beskärs enligt instruktion och blöder inte på våren.

Hejdå
Eva
Ingrid på Västkusten
Vart är den planterad?
I backen, i en kruka eller vad?

Rent spontant skulle jag säga torka i kombination med sol..såsom takutsprång och liknande emot en vägg. Eller stoor kruka i växthus eller i växthus på våren utan stödbevattning.

Förresten - Zilga och de övriga lettiska/estniska druvorna så hävdar man numera på sina håll att man inte behöver man itne 'beskära enligt instruktion' om Du menar enligt 'Beskärningsböckerna' d v s bygga stock - huvudskott ifrån stammen etc etc-> de blir bra ändå - beskärning är mera på basisen - hålla rankan i schack!

Visserligen behöver man ju alltid kika lit epå näringsämnen med men jag tror mest på att kika på vattentillgången först.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon