Som sagt... varje vår funderar jag på samma sak.. kan man få igång saker lite snabbare?
Tex sätta svart plast på marken runt fruktträden osv.. för att marken ska värmas upp fortare och därmed få blommning och frukt tidigare..
Eller kommer den intill liggande kalla marken att kyla ner det man värmt upp senare?
Bor i zon 5
tips och idéer tack..
kerstin z5-6
29-08-2005, 17:22
jag med

Upphöjda bäddar är modellen
gammelnalle
29-08-2005, 18:04
bara för att förtydliga Kerstins svar:
PALLKRAGEODLING.... läs mer där... oavsett om man har pallkragar eller "höjer upp" på nåt annat sätt...
Dina tankar är intressanta... vad händer hos dem som har JORDVÄRME??? där borde det FÖRSENAS..??????
Jag inbillar mig att så stora ytor som fruktträd ... där kan det nog bli rätt svårt.. men det är bara vad jag TROR!!!
b
Vi delade en rostig tunna - ett oljefat - i tre delar. Dem bäddade jag in i sten och de minirabatterna blir varma tidigare än allt annat.
Jag har odlat både jordgubbar, squash, sallad och potatis där under årens lopp. Nu har jag grusat runt omkring och vill inte dutta med mylla så tunnorna har fått bli slutstation till salvian i stället.
Mulle
Trädet (ZonV)
29-08-2005, 20:41
Mikroorganismerna börjar att vakna till liv vid cirka 10 grader och plantans rötter börjar att växa, jag tror det var så...
Alla andra parameter är uppfyllda, tänker på sol, vatten, näring.
Så kanske det går att värma upp jorden på en begränsad yta vilket gör att man får en förlängd växtsäsong.
kerstin z5-6
29-08-2005, 20:49
nä...nalle inte pallkragar bara -allt ! En kulle är högre zon än planare mark -alla träd här är planterade i någon form av upphöjda rabatter -Inga står fö ensamma utan är antigen delar av woodland - 50 cm över urspungsmarken -eller direkt i rabatterna -upphöjda mer eller mindre
De första jag gjorde i trädgårdsväg -är inte på det viset -och -förutom en evig ogäsrensning på dessa områden, -är de kalla, vattensjuka på våren o tinar mkt senare
gammelnalle
30-08-2005, 07:49
Vill bara PUFFA på att Tjosan egentligen frågar i "TRÄD, BUSKAR OCH HÄCKAR"...
kan man påskynda de me???
CITAT
Tex sätta svart plast på marken runt fruktträden osv.. för att marken ska värmas upp fortare och därmed få blommning och frukt tidigare..
Eller kommer den intill liggande kalla marken att kyla ner det man värmt upp senare?
b
Vuxna fruktträd med stora rotsystem tror jag det är svårare att påskynda uppvärmning av, men här finns säkert utrymme för experiment. T ex att lägga obrunnen kompost från ko, häst, får direkt på marken. Eller vattna strax innan tjälen går för att påskynda markuppvärmningen. Kanske kan svart plast också påskynda uppvärmningen.
Unga fruktträd kan man påskynda processen för genom att plantera på kulle. Upphöjt alltså. Ett annat känt och fungerande knep är att sand- och grusblanda planteringsbädden.
Det är inte till fördel att påskynda träden alltför mycket (men det är heller inte lätt). Får man tidig knoppsprickning och blom kan frostnätter frysa sönder dem, bin och humlor inte vara ute för att pollinera mm. Med t ex plommon och persika kan det till och med vara en födel att försena blomningen för att bin och flugor ska ha varmare när de pollinerar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.