CITAT (timjantove @ 31-08-2005, 00:11)
CITAT (rosita @ 29-08-2005, 21:21)
Pepparrot i olja.
Pepparrot
Rapsolja eller olivolja
Skala pepparroten och riv den fint. Lägg den i en burk och slå oljan över så det täcker. förvaras i glasburk med lock i kylen. Hållbar i ca 2 veckor.
Används som krydda. Lite riven pepparrot i olja till potatisen är mycket välsmakande.
Lycka till!
Håller oljan verkligen inte längre än två veckor?? Pepparrot tillsätts ju inläggningar för att de ska hålla bättre.
Själv grävde jag upp min pepparrot och förvarade den oborstad i en sluten plastpåse i kylskåpet över ett år utan att den blev dålig.
Man kan säkert ha pepparrot liggande länge i kylen. Men lägger man in saker i olja så blir det helt lufttätt och då kan endel otrevliga bakterier börja växa t ex Clustridium botulinum .Den orsakar botulism, för att förhindra växt av Clostridier så brukar man tillsätta syra eller salt, eller både och. Det är därför vi har alla våra ättiksinläggningar, de är sura och innehåller salt.
När Ernst gjorde smaksatt olivolja i
Sommartorpet så tillsatte han lime. Även om ha sa (och skrev) att orsaken var att den kunde härskna annars, men härskning är ju (vad jag vet) en kemisk process. Som inte har något med bakterier att göra.