Full version: Pepparrot
Sulawesii
Kan man förvälla pepparrot och lägga in dem? Kanske inte ens är gott, vad vet jag.....
Eller lägga riven pepparrot i matlagningsoljan? Ja, går går det ju, men blir det man steker (eller vad man gör) gott?

Nån som vet något vegetariskt recept med pepparrot som ingrediens? Själv vet jag bara pepparrotsås. Men, den går ju inte av för hackor, precis! MUMS!

Är så sugen på min pepparrot som står där ute......
rosita
Pepparrot i olja.

Pepparrot
Rapsolja eller olivolja

Skala pepparroten och riv den fint. Lägg den i en burk och slå oljan över så det täcker. förvaras i glasburk med lock i kylen. Hållbar i ca 2 veckor.

Används som krydda. Lite riven pepparrot i olja till potatisen är mycket välsmakande.

Lycka till!
KURT
Många som gör egna inläggningar (t ex gurka eller rödbetor ) lägger ju i en bit pepparrot som konserveringsmedel, så visst går det att lägga in pepparrot i ättika.
Solstrålen
Kokt gädda med skirat smör och riven pepparrot är jättegott. Riven pepparrot blandat med vispad grädde alternativt creme fraiche till rökt kött är också suveränt.
Riven pepparrot på en bit stekt lövbiff tillsammans med en äggula är ju också populärt.
Solstrålen
Oj jag missade att det skulle vara vegetariskt - hm vi brukar äta riven pepparrot på smörgåsen. Blandingen smör och pepparrot är mycket god, så det kan man ju prova även i vegetariska sammanhang
netaave
Jag fryser min hel och river det jag behöver direkt från fryst.
Tsambiko
Potatismos med riven pepparrot är väldigt gott.
Mvh Lena tongue.gif
Sulawesii
Tack så jättemycket för svaren! Jag ska testa allt (förutom Solstrålens första inlägg wink.gif ) när jag tagit upp min egenodlade.
timjantove
CITAT (rosita @ 29-08-2005, 21:21)
Pepparrot i olja.

Pepparrot
Rapsolja eller olivolja

Skala pepparroten och riv den fint. Lägg den i en burk och slå oljan över så det täcker. förvaras i glasburk med lock i kylen. Hållbar i ca 2 veckor.

Används som krydda. Lite riven pepparrot i olja till potatisen är mycket välsmakande.

Lycka till!

Håller oljan verkligen inte längre än två veckor?? Pepparrot tillsätts ju inläggningar för att de ska hålla bättre.
Själv grävde jag upp min pepparrot och förvarade den oborstad i en sluten plastpåse i kylskåpet över ett år utan att den blev dålig.
KURT
CITAT (timjantove @ 31-08-2005, 00:11)
CITAT (rosita @ 29-08-2005, 21:21)
Pepparrot i olja.

Pepparrot
Rapsolja eller olivolja

Lycka till!

Håller oljan verkligen inte längre än två veckor?? Pepparrot tillsätts ju inläggningar för att de ska hålla bättre.
Själv grävde jag upp min pepparrot och förvarade den oborstad i en sluten plastpåse i kylskåpet över ett år utan att den blev dålig.

Man kan säkert ha pepparrot liggande länge i kylen. Men lägger man in saker i olja så blir det helt lufttätt och då kan endel otrevliga bakterier börja växa t ex Clustridium botulinum .Den orsakar botulism, för att förhindra växt av Clostridier så brukar man tillsätta syra eller salt, eller både och. Det är därför vi har alla våra ättiksinläggningar, de är sura och innehåller salt.

När Ernst gjorde smaksatt olivolja i Sommartorpet så tillsatte han lime. Även om ha sa (och skrev) att orsaken var att den kunde härskna annars, men härskning är ju (vad jag vet) en kemisk process. Som inte har något med bakterier att göra.
Mikaela
Pepparrotsmajonäs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon