Full version: Det är jag igen...
Anna Maria
Hej!
Jag ska alltså köpa nytt växthus och velar och velar... Har avfärdat Serralux och EuroSerre för jag tycker det är för mycket gummilister och aluminium (ja jag vet att jag har mina egna ideer som kanske ingen förstår...) Juliana är för litet (vill ha större än sist, runt 12-13 kvm). Jag vill ha mycket glas, tycker det är snyggt med clipsfastsättning av glasen för då är det inte så mycket runtomkring om ni förstår hur jag menar... Jag har sett ett Elite-hus som jag tyckte var ok men var hittar man det?
Ni kanske kan övertala mig vad gäller Serralux eller Euroserre, är de bra? Jag vill helst inte ha ett lackat (tycker det blir för flashigt, vill hellre ha ett hus som inte gör något väsen av sig) men utan lackerade stommar blir det för mycket aluminium och gummi tycker jag.
Svamligt kanske, jag får skylla på att det är sent på kvällen. Har någon lust att svamla lite med mig ang det här vilket växthus man ska välja så är jag evigt tacksam!

Maria
AndreasBlomquist
Hej!

Varför inte satsa på ett växthus från Florum? De är supersnygga och enligt utsago från flera forummedlemmar som har det växthuset så är det väldigt bra också. Stor rymd = bättre klimat.
Du slipper också ful aluminium och en massa gummilister.

Florums hemsida
jåj
Hej Anna Maria

Jag tycker du tänker fel !
Har dåliga erfarenheter av klips husen, glasen tål inte så mycket.

Utsende är ju en smaksak men när växthuset är nytt så ser det blanka aluminiumet förfärligt ut men det blir snart matt.

Själv funderade jag på ett målat hus (mörkgrönt) men det blev betydligt dyrare och längre leveranstid.
Efteråt blev jag nöjd ändå de svarta gummilisterna förbättrar utsendet och skulle ändå täcka mycket av färgen.

Enda som jag kanske skulle ändrat är till isolerplast i taket.

JÅJ
pollenper
Mitt klimat i växthuset förbättrades mycket när jag bytte till plast (10mm), inte så hett och inte så kallt.
Men vad är svarta gummilister har jag inte stött på förr? Jag har har limmat med silikon, även glasen förut det gick lätt att skära bort när jag flyttade.
jåj
CITAT (pollenper @ 17-09-2005, 19:08)
Men vad är svarta gummilister har jag inte stött på förr? Jag har har limmat med silikon, även glasen förut det gick lätt att skära bort när jag flyttade.

Gummilisterna är de som håller glaset på plats, lätt att montera (!?) och lätt att demontera.

Om jag får möjligheten till nästa växthus så blir det plasttak och glas väggar.

Men det lär nog alldrig bli ?

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon