Full version: Sommarblommorna
Trissa
Jag har haft en del växter i kruka på altanen, och nu vet jag inte riktigt om jag kan plantera ut dem i rabatten, eller om jag ska ta in dem inomhus i vinter? Det är ett par små rosor i kruka, och en massa tomatplantor som aldrig hann bli så stora.
AndreasBlomquist
Det finns inte någon som helst chans att tomatplantorna överlever vintern i rabatten om du nu hoppades på det, oavsett hur stora de än må vara.

Vad är det för slags miniros?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Vet du vilken växtzon du bor i så är det lättare att svara på frågan om rosor? Zonkarta
Men ofta klarar sig minirosor fint om gräver ner dem ute. Gräv ner dem ganska djupt, 10 cm djupare än vad det står i krukan så har de bättre förutsättningar att övervintra.
Tomaterna är ettåriga, om du har tomater på dem kan du täcka dem med fiberduk och låta dem stå kvar ute till risken för nattfrost kommer. Då kan du skära av dem och hänga dem upp och ner inomhus så mognar tomaterna i de flesta fallen. Till nästa är kan du tänka på att köpa/så tomatena lite tidigare och ha dem inne i fönstret tills det är varmt nog att ha dem ute.
Mvh
Fenja
Trissa
Jag tror jag bor på gränsen mellan zon 3 och 4.

Tyvärr vet jag inte vad det är för sorts rosor, jag fick dem i present och det står inget på dem. Då provar jag att gräva ner dem tror jag, jag har en "roshörna" i rabatten.

Eftersom jag är småländska hade jag en vag förhoppning om att kanske övervintra tomaterna inomhus till nästa år... rolleyes.gif Känns som slöseri att kasta dem när de är så fina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon