Full version: Flytta jordgubbar?
Tatta
Har blivit med hus smile.gif
Till huset fäljer en totalt överväxt trädgårsplätt, som en gång var ett land att odla i.
MIn tanke är att denna nu ska få leva upp.
Jag har idag där jag bor planterat jordgubbsplantor & även smultron. Inte så mycket men dock inget jag vill lämna bakom mig.
Kan jag flytta dessa på hösten/senhösten (oktober)?
Eller får jag vackert se mina jordgubbar ätas av andra nästa år?
Reserv
Hej och välkommen! Varför kan du inte flytta bären redan nu? Är det för att det är en igenvuxen tomt? I såna fall skulle jag grävt upp en plätt nånstans och tillfälligt låtit bären husera tills du nästa år vet vart dom ska va´.
Tatta
CITAT (Reserv @ 30-08-2005, 07:13)
Hej och välkommen! Varför kan du inte flytta bären redan nu? Är det för att det är en igenvuxen tomt? I såna fall skulle jag grävt upp en plätt nånstans och tillfälligt låtit bären husera tills du nästa år vet vart dom ska va´.

Vi har inte besittningsrätt till huset förren 15:e september så därför kan jag inte flytta dem ännu smile.gif
Folket vi köper av är inte sånna som skulel låta oss gräva redan wink.gif

Det finns inte risk att de tycker jorden är för kall nu på hösten?

*novis*

Sedan , Tack för välkomnandet! smile.gif
Reserv
Hmm, än är det väl inte riktigt höst? Det beror ju lite på vart du bor också när den riktiga hösten smäller till. Men Jordgubbar och Smultron tycker jag själv att dom är rätt stryktåliga, ta bara med dig jord runt rötterna så ska du se att det går galant.
Tatta
CITAT (Reserv @ 30-08-2005, 07:18)
Hmm, än är det väl inte riktigt höst? Det beror ju lite på vart du bor också när den riktiga hösten smäller till. Men Jordgubbar och Smultron tycker jag själv att dom är rätt stryktåliga, ta bara med dig jord runt rötterna så ska du se att det går galant.

Tackar smile.gif

Känns som höst här uppe i västerbotten dock... sad.gif
KURT
Täck gärna det nya landet med markduk och plantera jordgubbsplantorna i hål i duken, så slipper du ogräs. Dessutom blir det varmare åt plantorna.
Fenja
Om du är orolig över att plantorna ska bli störda så gräv upp den nu och kruka dem så klarar de sig fint tills det är dags att flytta. På nya stället kan du sedan gräva ner hela krukorna så kan de övervintra så tills i vår då du sätter dem där du vill ha dem.
På det sättet hinner rötterna etablera sig lite efter uppgrävningen och blir inte så störda av flytten.
Mvh
Fenja
mulle
Jag köpte jordgubbsplantor på höstrean och planterade dem i början av oktober - alla överlevde!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon