Full version: Skunkblommor
Reserv
Jag har haft några Tweedia caeruela ett par år, men dom har aldrig blommat, förrns nu då. Och vilken blommning, jag kastar snart ut skiten, ska dom stinka så infernaliskt? Dom blommar med små ljusblå blommor och är en typ slingerväxt med lurviga blad, söt växt men här ska den inte bli gammal om man inte kan åtgärda stanken. En lösning är väl att helt sonika ta bort alla knoppar, men då är det juh det att den "blöder" så hemskt lätt. sad.gif huh.gif Är det nån som har den här stinkblomman, och stinker era lika mycket? Om inte annat, är det nån som har fel på luktsinnet och kan tänka er en stinkbomb i erat hem? rolleyes.gif
Reserv
Nu får man väl skämmas ögonen ur sig. unsure.gif wub.gif Stanken kommer inte från blommorna, det är bladen. När jag såg att dom blommade så skulle jag va´lite snäll mot dom så jag tog i stänglarna och skulle hjälpa dom i spaljén, därav stanken. Jag får väl helt sonika låta bli att röra dom i onödan tongue.gif inte undra på att jag inte märkt nåt utav det tidigare, jag är juh inte direkt berömd för att vårda mina krukväxter. rolleyes.gif
Blomstertanten
Blev nyfiken och ville se vad det är för en växt.
Men det fanns inget som hette så när jag sökte på Google ! unsure.gif

Nu lyckades jag hitta !
Tweedie caerulea. Så heter den !

Här kan man se den
Reserv
Nja, den är nog besläktad med mina, men mina har bredare blad och är en slingerväxt som man har i kruka inomhus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon