netaave
Vi fick in vatten i pannrummet vid ett skyfall. Det kom genom fönstret och rann på betongväggen. Några kartonger med makens "bråte" möglade. Det är borttaget och fönstret bytt men jag är livrädd att det spridit sig, tycker mig ana en svag mögellukt. Men sen kom jag på att betong kanske inte kan mögla, vad tror ni?
Det är bara jag som känner lukt, ingen annan. ohmy.gif
Reserv
Klart att betong kan mögla, inte sönder men den får mögel på ytan. När vi flyttade in i huset så hade källarplanet både svart, brunt, blått och gult mögel. Inte hälsosammaste platsen direkt, men med lite sanering och en rejäl dos av klorin så har vi fått bukt med det nu. Skura gärna väggarna med lätt utblandad klorin och spruta gärna in klorin om du har några håligheter i väggen (typ stora lufthål och dylikt).
pisanggoreng
Partiklar på betongen kan mögla.
Tropeden
Man behöver nog utreda vad fuktskadorna beror på också. Att sanera möglet utan att göra något åt orsaken till problemet leder i längden till nya angrepp.
Bettson
Har ni kollat att avrinningen till stuprören fungerar. Man ser inte alltid att det är stopp i rören som går till dräneringen. Löv och annat kan ha satt igen ifall ni inte årligen rensat stuprännorna.

Om inget stär underifrån så behöver betongen torka ut ordentligt. Då kanmaninte ha saker som står på fuktig betong utan golvet måste var rent.

Ventilation och kanske lite tillskottsvärme vore inte helt fel.
pisanggoreng
Eller en luftavfuktare.
netaave
Jodå stuprören har vi nät i som vi rensar då och då.
Det är ordentligt rengjort med klorin och det otäta stället är fixat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon