Full version: Larver i tomater
Malvia
Äntligen börjar tomaterna få orange färg, men de blir angripna direkt då. Blir hål underifrån och ibland ser jag en ljusgrön larv ligga där i hålet.

- Ska jag ta plocka av tomaterna och låta dem mogna inomhus?
- Ta in hela stammen och hänga upp o ned som någon föreslog i tidigare tomattråd?
- Kan larverna följa med in i alla fall?

Dessutom rasar tomaterna av så lätt när jag rör vid plantan.

De växer i pallkragar utomhus.
lilla mamma
Larverna är även på blasten i mitt växthus- plocka in dem och ta bort larven.
Är tomaten för äten ger jag kaninerna dem. Dessa larver mad.gif
Pia-Maria
Jag har oxå fullt av larviga larver på mina tomater som äter fortare än jag hinner plocka in tomaterna och bort larverna.
Undrar vad de är för ena?
En del är gröna och en del är ljusbruna, båda har ränder på sidorna, rätt vackra, men inte i mina tomater!
Det blir inte mycket tomatsallad i år inte!
Pia-Maria
åsgård
Larver av grönsaksfly.
Gäller bara att plocka bort dom, helst i ett tidigare stadium innan de blir för stora och ger sig på tomaterna oxå.
Det är ett dagligt jobb att gå igenom plantorna, skaka dom så brukar många falla ner. För oss amatörer så finns nog ingen andra åtgärder.
MVH
Kenneth
sanna
Mina tomater är också larvangripna! "En del är gröna och en del är ljusbruna, båda har ränder på sidorna" - precis som Pia-Maria beskrev dem. Är det någon som har en bild på dem? Jag försökte med såpsprit, men det är nog ganska fåfängt, antar jag...Larverna är så fläskiga och äckliga, så man vill ju inte ens titta på dem, än mindre vidröra dem.

Just tomater känns det så suuuurt att bli "fråntagen", tycker jag. Man har hållt på och drivit upp och pysslat med dem sedan i februari-mars! En lång odlarsäsong och ett evigt vatten- och gödningspassande för att sedan, efter ett halvt år (!!!) bara bli snopet bestulen. Suck!

Har odlat tomater några år nu, men har aldrig haft angrepp av larver förut. Har jag bara haft tur eller är det ett tomatlarvår i år?

Sanna
kvalite
Mina tomater har även fått dessa larver. Halva tomaterna kan ju vara uppätna. Idag såg jag att på de mest angripna så var det mycket små svarta saker såg ut som stora sotflingor 2 mm ungefär. Tror ni att det kan vara första stadium för dessa larver. Mina tomater mister också färgen och blir gulbruna. Men på samma buske kan det sitta en jättefin klasse utan åverkan. Har ni likadant.
lilla mamma
Tror du inte det är BAJS?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon