Full version: Rosfråga
AnnammA
Jag var på en lokal plantskola idag som hade rosrea på krukade rosor, och givetvis tittade jag lite runt sleep.gif rosälskare wub.gif som man är.(Jodå, det blev två inköp till reducerat pris: en klassiker: "Rosa Mundi", som fanns en gång i vår trädgård, men som dog pga den blev flyttad och inte trivdes på det nya stället; en "Golden Wings" en gul enkelblommande buskros.)
Och där bland hyllorna stod en del buskar av Bonica 82, som inte alls såg ut som min Bonica därhemma.
Är det någon som vet skillnaden på Bonica och Bonica 82? Min Bonica hemma är rosa med lite lösa blommor som heltutslagna nästan utan doft, men underbar i knopp - likt marcipanrosor wub.gif!Denna Bonica 82 hade fyllda rosa blommor av gammaldags typ, och knopparna var lite mulligare(?) och tonade i vitt och rosa.Dessutom doftade den mera än min Bonica.Jag pratade med en försäljare på plantskolan om olikheterna, men hon sade att det kunde nog skilja så mellan Bonica och Bonica 82.
Någon som vet och har bildbevis?(Tyvärr har jag inte skaffat ngn digitalkamera än, men jag jobbar på det sleep.gif )

Hälsn

AnnA
mulle
Eftersom jag nyligen har tittat på Bonica82 blev jag nyfiken.
På AoTs roslista finns bara Bonica82, samma sak i Flora Linneas sortiment.
Men på danska rosenposten hittade jag två olika:

Rosenposten

Mulle
Kajsa
Bonica
Det finns två Bonica från samma förädlare Meilland i Frankrike, den första kom 1958 och den andra 1982. Den sista är kanon, frisk och man får behålla dom, zon 5 ros, den fryser inte ner i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon