Lars-Jörgen
30-08-2005, 12:54
Är det någon som varför mina tomater blir svarta i år, jag har lyckats få fram några men innan dom blir röd så svartnar dom och ruttnar.
Om det börjar som en svart rund fläck på tomaten, som efter det börjar ruttna, har jag för mig att det kallas för toppröta (eller pistillröta?). Huvudorsaken är i så fall kalciumbrist (den svarta fläcken beror på att växten försöker ersätta det kalcium som behövs i cellväggen med kalium), men kalciumbristen beror inte nödvändigtvis på kalkbrist utan kan lika gärna (oftast) bero på störningar i kalciumtransporten som till exempel (om jag nu minns rätt):
- för hög luftfuktighet bromsar avdunstningen av vatten från växten och därmed också rötternas upptagning av vatten som behövs för transporten av näringsämnen
- för torrt växtunderlag (vattenbrist) ger samma verkan som hög luftfuktighet
- för vått växtunderlag (syrebrist) hämmar rötternas upptagning av näringsämnen
- för högt ledningstal, dvs allt för mycket näring i växtunderlaget (vilket kan leda till fenomenet omvänd osmos, dvs vatten strömmar ut från växtens rötter istället för tvärtom)
- för varmt, vattnet avdunstar snabbare än växten hinner ta upp (växten stänger klyvöppningarna för att bromsa avdunstningen, vilket bromsar vattentransporten)
Kan något av det här stämma in på ditt tomatproblem?
Micke