Full version: Plantera perenner...
mulle
Vilka förutsättningar tror ni att perenner som planteras efter 17 oktober har att klara sig?
Anledningen till att jag frågar är att jag ska till USA och är jättetänd på några perenner som bara säljs där.
Är oddsen bättre om jag låter plantorna stå kvar i sina krukor tills kölden knäcker dem och sedan flyttar in dem i jordkällaren över den första vintern?
Eller ska jag gräva ner dem med kruka i rabatten?
Jag har aldrig planterat så sent förr.
Mulle
Yin o Yang
Plantor jag varit osäker på om de ska klara vintern, har jag grävt ner i växthuset och skyddat med fiberduk och lite granris smile.gif . De har klarat sig bra när jag sedan planterat ut dem på våren.
Tidigt i våras köpte jag väldigt vackra pelargoner, som jag inte vågade sätta ute direkt utan lät dem stå 2-3 veckor i växthuset. Har aldrig haft så stora och rikblommande pelargoner någonsin wub.gif .
kerstin z5-6
I höstas planterade jag 50 rosor i oktober -alla lever -jag vet att nån här uppe planterat dagliljor i slutet okt början nov -o det gick bra -bara det inte är tjäle förstås
Annars är ju jordkällaren ett bra alternativ
titti49zon6
känns jätteskönt att höra smile.gif håller som bäst på att plantera en ny perennarabatt med bl.a dagliljor och pioner ,heuchera i massor m.m rolleyes.gif
har haft lite ångest wub.gif tänkt att dom kanske inte klarar vintern
men av Kerstins svar börjar jag känna mig lugn igen
Tusen tack
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon