Full version: Halm
Annkina
Hej!
Har haft halm i gångarna på min köksträdgård i år för att slippa rensa ogräs där. Mycket effektivt. men vad gör jag med den nu? Kan jag bara gräva ner den i landet eller lägga i komposten eller vad gör man.

Jag är novis på detta med odling så man vill ju helst göra rätt. rolleyes.gif
Micke
Går säkert bra att vända ner i landet till hösten. Det gör ju bönderna också... smile.gif

Micke
roax66
Halm är mycket bra att gräva ner i trädgårdslandet. Den förmultnar till ny jord - håller mikrolivet i gång. Vid djupsängsodling sätter man det i system och gräver ner ca 2dm tjock lager med halm och annant organiskt material (på hösten) + gödsel. Man odlar då som direkt i en kompost - det blir mycket mer grönsaker + man kan odla tätare + grönsakerna blir större + man förflyttas 1-2 zoner söderut på våren då värme alstras i jorden.
Annkina
Kanon!
Då ska jag skörda det sista snart och sedan gräva ner halm och kompost.
Ophelia
Jepp..halm ger bra struktur men man får passa sig så man inte vräker på mängder varje år. Kol-kvävehalten är är omvänt till skillnad från gröna färska växter, alltså kolhalten är högre i halm (förvedade cellväggar) än vad det är i färska gröna växter (högre kvävehalt. Ju högre kolhalt desto längre tid tar det att bryta ned växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon