Bobbo
har hört att en kiwiplanta kan stå ute över vintern i ner mot 30 -grader, stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
vissa sorter kan klara -30 exempelvis minikiwi som kan odlas uppåt zon 4-5 iallafall.
Bobbo
Hra ingen aning om hur det här med zoner fungerar?? tongue.gif
pisanggoreng
Kolla här och lokalisera din hemort! smile.gif
Alexander-VG-zon3
viste att kiwi ville ha det svalt men inte så kalt tror jag ska plantera några kiwi sen när ddet bler vår bor i zone 2 så det bårde funka jätte bra biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif tongue.gif
Bobbo
aha...då ska jag vara i zon 4 då om jag fattat det rätt. Bor i Växjö. biggrin.gif
Bobbo
Tillbaka till kiwi tongue.gif Ska man tänka över den med något då över vintern? Ska den ha något vatten alls?
serx
har du planterat frön från kiwi så klarar den det inte.

...tror jag tongue.gif
Bobbo
Jag har både en kruka med frön som inte kommit upp än, dom tänkte jag har innomhus. Sen har jag en stor kiwiplanta och det är den jag funderar på att ha ute.
Alexander-VG-zon3
jag ska plantera kiwi nu i våren sen när dom kommit upp blivit större sätta ut dom det bårde gå bra som högst på vinter om det bler riktigkt kallt så är det -20 men det brukar vara runt -12 -15 typ vet inte säkert men mellan -10 -20 bler det ju ska även försöka plantera ut en banan plant och en palm till våren
Bobbo
Oj skrev lite fel biggrin.gif Ska man täcka över plantan menar jag, inte tänka över tongue.gif
Alexander-VG-zon3
att täka över är väl hur vintern bler men jag hade någ inte gjort det
om den nu inte skulle klara sig om där inte kommer nya blad på våren så kan man plantera nya
fast det är ju alltid tråkit om man hade en stor planta men jag hade någ inte täkt den å vintern
KURT
De flesta (alla ?) kiwi sorter är ju också skildkönade , så man måste ha minst en han- och en hon-planta.
Alexander-VG-zon3
men man måste väl bara ha hon och nah plantor för att få frukt unsure.gif rolleyes.gif
aifoSSofia
Hejsan!
Mina kiwiplantor övervintrade ute förra vintern i kruka inne vid väggen i zon 1. De var frösådda från "icafrukter", ca 15cm höga sådda under förra sommaren. De dog dock senare... Observera att de såg mycket döda ut under vintern, inga blad, och jag hade gett upp men orkade inte slänga dem... blev rätt paff när jag såg de små gröna skotten komma ...

Jag hade dem i mycket små krukväxtkrukor... tror det blev för fuktigt för dem när jag började vattna... någon annan som vet varför de kan ha dött?
Bobbo
Tacksam för alla svar! wub.gif
Alexander-VG-zon3
blanden trillar alltid av iunder vintern men kommer igen på våren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon