horthensia
Planterade 2 stjärnflockor bredvid varandra.Den ljust rosa sorten blev stor och blommade rikligt.Den mörkrosa har nästan inte växt alls och inga blommor. Är den väldigt svagväxande eller ??
Fenja
Jag beställde och planterade en djupröd stjärnflocka i år, den har stått ganska stilla och blommat med en enda blomma. Kanske är det så att den vill ha lite tid på sig för att etablera sig... Plantan är frisk och fin om än ganska lite, men jag huser gott hopp om den!
Mvh
Fenja
Gunvor Nilsson
Jag tror att den ljusa stjärnflockan är mer snabbväxande än den mörkröda varianten. Jag fick en liten bunt av den ljusa som jag planterade någon gång i slutet av 80-talet och den delades så småningom så att det nu är två ruggar men nu i höst är det dags att gräva bort det mesta. Den får tyvärr mycket rost på bladen framåt höstarna och då har jag klippt ner den helt.
Så har jag en ynka liten frösådd planta av den röda som jag sådde i vintras men den har bara blivit en halv decimeter och vill inte alls bli lika ståtlig som sin släkting och plantan som jag tog frön ifrån var bara en halv meter hög.

/Gunvor
Gossen Ruda
Min erfarenhet också. Den mörkröda är en framodlad variant och såna blir ofta lite klenare. Den växer dåligt och blir inte lika stor.
Yin o Yang
Hmmm wink.gif , min röda har blommat mycket i år (den är 2 år gammal) wub.gif . Blir inte så hög som den ljusa, men är fin ändå. Den hade t o m fröat av sig, så en planta fick lilla mamma med sig hem tongue.gif .
Blomstertanten
En granne köpte röd variegerad stjärnflocka , den blommade bara lite i år.
Men med rosa blommor ! ohmy.gif
Snacka om besvikelse !
Jag som hade blivit lovad en bit när den vuxit sig tillräckligt stor för delning sleep.gif
Anki V
Jag planterade två Stjärnflockor i våras en ljus- och en mörkrosa.

Den ljusa blommade med ganska mycket blommor en kort tid och den mörka med färre blommor men den blommar ännu. Den mörka blev bara ca 40 cm hög fast det på etiketten stod 70 och den ljusa tvärt om.

/Anki
Ti bee
Hmm, kan bidra med dessa fakta:
Min stjärnflocka 'Lars', mkt vacker, rödrosa, var en praktfull sak i lerig jord, halvsoligt

Däremot i sandigare, torrare jord, där den nu står, så är den en skugga av sitt forna jag.

Däremot de ljusare stjärnflockorna verkar trivas bättre i det soligare, torrare läget.

Kanske mer lera/mylla i jorden kan hjälpa? Det var i alla fall det optimala för min underbare 'Lars', som nu knappt gör väsen av sig och som skall få flytta till annan plats i trädgården.
Gunvor Nilsson
CITAT (Ti bee @ 01-09-2005, 21:33)
Min stjärnflocka 'Lars', mkt vacker, rödrosa, var en praktfull sak i lerig jord, halvsoligt

Däremot i sandigare, torrare jord, där den nu står, så är den en skugga av sitt forna jag.

Däremot de ljusare stjärnflockorna verkar trivas bättre i det soligare, torrare läget.

Kanske mer lera/mylla i jorden kan hjälpa?

Tack för tipset! Nu skall min röda få lite vandrande skugga i fortsättningen. Det är mycket möjligt att det är lerjord den föredrar också - 'frömamman' stod i lera.

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon